Förvärvade byrå, fick 130 miljoner influencers på köpet.
Gigger Group, frilansplattformen som är noterad på Spotlight Stock Market, har förvärvat influencer marketing-byrån Collabs. Prislappen för affären landade på 57,5 miljoner kronor för 100 procent av aktierna i Collabs AB.
Jag är superglad att Collabs aktieägare såg ett värde i att ingå i vår koncern. Framförallt eftersom jag själv genast blev kär i Collabs unika tekniska plattform, säger Claes Persson, vd på Gigger Group, till Influens.se.
Collabs grundades 2018 med idén att skapa en plattform som hjälper varumärken att hitta rätt influencers till kampanjer och samarbeten. Som företag kan man till exempel swipa mellan influencers, likt Tinders koncept, i Collabs katalog. Och gillar man inte att swipa kan man använda sig av olika filter för att hitta intressanta profiler i en lista.
De influencers som byrån har i sin katalog sorteras efter poäng, som profilen "tjänar" efter de resultat som genomförda kampanjer har genererat. Förutom att hitta influencers hjälper Collabs plattform även till med den ekonomiska delen, som innebär att uppdragsgivaren kan betala influencern för ett genomfört jobb via sajten.
Efter att ha genomlyst marknaden har jag inte hos någon annan branschkollega hittat ett mer precist sätt att kunna identifiera rätt influencers för sin målgrupp, och med mätbarhet kunna se utfallet. Enkelheten i att kunna skapa kampanjen en gång, för att sedan med en knapptryckning kunna distribuera den till utvalda influencers, är fantastisk, säger Claes.
Det har tagit Collabs team två år att utveckla plattformen och fram tills det fjärde kvartalet i fjol, när den officiella plattformen rullades ut, har man endast kunnat erbjuda en betaversion av konceptet.
Idag har Collabs över 130 miljoner influencers från hela världen kopplade till sin katalog. Företag som bland annat genomfört kampanjer genom byrån är Bonnier, Starbucks, Telenor, Lindex, Arla, Foodora, OMD och Discovery+.
Under 2020 ökade Collabs omsättningen med 115 procent, vilken uppgick till 4,5 miljoner kronor. Samtidigt sjönk dock resultatet med ytterligare en miljon kronor, och landade på minus 2,8 miljoner.
Bolaget har under vintern rekryterat säljpersonal med tyngre erfarenhet från branschen. Efter att säljinsatserna startat upp i december 2020 omsatte bolaget 3,5 miljoner kronor enbart under denna månad, säger Claes Persson.
Och i början av 2021, när plattformen lanserades kommersiellt, uppvisade Collabs en orderingång om nära 3 miljoner kronor och har en pipeline uppgående till 10,5 miljoner kronor för halvåret. För helåret har Collabs budgeterat att nå en årsomsättning om cirka 35 miljoner kronor.
Hur kommer det sig att Gigger kom med ett köpförslag?
Gigger valde att lägga ett bud på Collabs efter ett samarbete. Jag såg de enorma synergierna, och insåg att influencers är giggare allihop. Att dessutom ha två snabbväxande, teknologiskt överlägsna, plattformar i koncernen känns fantastiskt roligt, säger Claes Persson.
Gigger Group AB vänder sig till frilansare, som bland annat influencers, i Sverige och internationellt. På Giggers plattform kan uppdragstagare hitta nya jobb och fakturera utan att ha eget företag.
Det finns fem huvudsakliga skäl till varför vi blev förälskade i Collabs och valde att förvärva bolaget. Det första är att cirka 70 procent av de influencers som finns i företagets katalog inte har eget företag, så vi förvärvar ett kundregister med runt 120 miljoner potentiella kunder inför en internationell framtida expansion. Den andra anledningen är att vi, efter förvärvet, inte bara har ett, utan två, snabbväxande ben - nämligen gigmarknaden och influencermarknaden.
Den tredje anledningen är att vi kommer åt en produkt med högre marginal, det vill säga marginalförstärkning. Vårt plattformstänk förstärks med ytterligare en samverkande plattform, och den femte anledninDen tredje är att vi kommer åt en produkt med högre marginal, det vill säga marginalförstärkning. Den fjärde är att vårt plattformstänk förstärks med ytterligare en samverkande plattform, och den femte anledningen är att Gigger Group får en egen marknadsföringskanal att nyttja i sin expansionsresa.
Förvärvet av Collabs är enligt Gigger-gruppen ett strategiskt drag. Tanken är att bygga en stark organisation och sedan expandera konceptet i Sverige, Storbritannien och i världen.
Gigger ser potential för samordningsvinster inom kund- och intäktsstruktur såväl som avseende kostnadsstruktur genom samordning inom försäljning och administration. Vidare förväntas Collabs bidra finansiellt genom egen organisk tillväxt i omsättning, ett positivt rörelseresultat jämte positivt kassaflöde på årsbasis, från och med 2021, skriver bolaget.
Kommer verksamheterna att slås ihop?
Nej, verksamheterna kommer att jobba som egna verksamhetsområden där vi kommer att maximera synergierna.
Ett exempel är att Collabs influencers kommer att erbjudas mycket låga avgifter för att lägga sin fakturering och löneadministration hos Gigger, och därmed få lite extra i plånboken.
Bland Collabs 130 miljoner influencers är cirka en miljon baserade i England, vilket Gigger lyfter som en stor fördel när bolaget ska testa sina muskler på den nya marknaden.
Giggers ledning arbetar med en offensiv strategi och vinner ständigt stora framgångar genom sin approach att hela tiden ligga i framkant inom sin bransch. Det är bara en tidsfråga innan de är marknadsledande och jag är stolt över att Collabs är med på deras satsningar både i Sverige och framför allt när de nu tar stora steg internationellt, säger Ebbe Damm, vd på Collabs.
Vad är känslan nu efter att affären gått i lås?
Att marknaden söker efter ett erbjudande som Collabs, har jag fått tydliga bevis för. Förälskad som jag är i Collabs så testade jag själv att sälja till några kunder och vann snabbt två nya. Vi har dessutom fått förfrågningar om samarbete från andra influencerbyråer både i Sverige och i Norden, som har hört av sig efter att de läst om vårt förvärv. Detta tolkar jag som att vi är helt rätt ute!
Hur ser planerna ut efter förvärvet?
Det är givetvis skönt med en stabil ägare som går bra på börsen, men att även kunna nyttja både systerbolaget Giggers, och moderbolaget Gigger Groups styrkor, personal och andra resurser ger tillsammans med vårt nya starka team oss ett ökat självförtroende, säger Claes Persson och avslutar med:
Vi har hela tiden vetat att vi har den bästa teknologin, och nu ger vi oss efter de bästa kunderna.