Linn Herbertsson är veteran i influencerbranschen. Hon började sin resa för mer än 10 år sedan, när hon satt i sitt flickrum i Skåne och bloggade.
Det började som en öppen dagbok där jag skrev om mina tankar, åsikter och vad jag gjorde om dagarna. På den tiden uppdaterade man bloggen 5 eller 6 gånger om dagen, ibland mer, berättar Linn för Influens.se.
Hon uppdaterade flitigt och det dröjde inte länge förrän ett bloggnätverk i Stockholm hörde av sig till henne. Det var då, när hon flyttade till nätverkets plattform, som bloggen verkligen tog fart.
Trots att jag började tjäna pengar på min blogg så kändes det fortfarande mer som en hobby, och det har det alltid gjort. Det tar dock extremt mycket tid, det är ett heltidsjobb, men ett otroligt roligt sådant.
Hon flyttade snart till Stockholm och fortsatte blogga och lägga mycket tid på nya inlägg samtidigt som hon studerade vid Stockholms Universitet.
Jag studerade i fem år och tog min examen samtidigt som jag byggde upp mina sociala medier. De gick att kombinera eftersom jag själv kunde välja när jag ville eller kunde uppdatera, men det var otroligt långa dagar, säger Linn.
Jag behövde aldrig ta några studielån eller bidrag under universitetstiden eftersom jag tjänade pengar på bloggen, det är jag otroligt tacksam för idag.
Hur har branschen förändrats under dessa år?
Oj, det har hänt jättemycket! I början kunde man som sagt inte tjäna några pengar och det var inte ett accepterat yrke som det är idag. Idag är det hur många som helst som livnär sig på influenceryrket och kvinnorna har alltid varit i framkant i den här branschen. Idag är de flesta i branschen inte heller ”bara" influencers utan driver även ett eller flera bolag vid sidan om.
Något som också har kommit i samband med att influencerbranschen har tagit allt mer plats är att produktkategorier, ofta de som riktar sig främst till kvinnor, som tidigare inte har fått så mycket utrymme får ta plats.
Finns det något som skulle kunna förbättras i influencerbranschen?
Jag tycker att branschen är under konstant förbättring. Det har blivit en mer accepterad marknadsföringskanal med regler kring exempelvis reklammärkningar. Det är ju fortfarande en förhållandevis ny bransch som mognar mer för varje dag som går, så den utvecklas hela tiden.
Det som jag tycker är det största problemet just nu är allt näthat. Ingen människa borde behöva utstå sådant hat bara för att de har valt ett liv i offentligheten. Idag kan vem som helst vara offentlig.
Efter alla år som influencer tog Linn steget till att satsa på sitt eget varumärke och affärsidé under 2019. Hon startade e-handelsföretaget Organista, där hon säljer organiseringsprodukter som främst ska underlätta att hålla ordning i resväskan.
Jag drog igång på egen hand med egeninvesterat kapital. Jag kommer aldrig att glömma stunden när jag tryckte på lanseringsknappen.
Så fort Organista klev in på marknaden gjorde produkterna succé. Försäljningen ökade med 150 till 200 procent från månad till månad, och under 2020 mer än dubblade bolaget sin omsättning och krossade två miljoner kronor. Men Linn döljer inte att hennes kunskap och erfarenhet av marknadsföring och sociala medier har gett henne stora fördelar.
Jag vet hur viktigt det är att ta fram en produkt som influencers faktiskt gillar på riktigt och vill använda. Något som också är viktigt är att se över hur man kommunicerar sitt varumärke i företagets egna kanaler. Som influencer kollar man jättemycket på just det när man väljer att marknadsföra en produkt i sina egna kanaler, säger Linn.
Hur var det egentligen att starta Organista samtidigt som du jobbade som influencer?
Det har så klart krävt en hel del av mig, jag har fått åsidosätta andra saker i livet för att satsa på min dröm. Jag tog det svåra beslutet att lägga ner min blogg och att lägga influenceryrket på hyllan i höstas för att satsa allt jag har på min e-handel. Det tog tid för mig att komma fram till det beslutet men det är också ett av de bästa besluten jag har tagit i mitt liv, säger hon.
Jag kände att jag ville satsa på något annat och jag kommer alltid att ha en fot kvar i influencerbranschen. Nu får jag jobba aktivt med influencers, men från andra sidan, som ett företag istället. Det är en stor fördel att ha erfarenhet av att både vara en influencer själv och nu knyta an till influencers som jag vill ska representera Organista som varumärke.
Vilken är den största skillnaden nu när du "står på andra sidan" i branschen?
Att mitt jobb inte längre fokuserar 100 procent på mig som person. Det har varit en lättnad att slippa den biten. Nu är det mitt företag som står i centrum och jag möter nya utmaningar varje dag. Jag älskar att lära mig nya saker och det gör jag på en helt annan nivå idag.
Har du några insikter om branschen som du skulle vilja dela med dig av?
Jag tror att de som säger att influencerbranschens betydelse minskar har fel. Influencers kommer alltid att finnas kvar men i olika skepnader. Jag följer utvecklingen med spänning! Det viktigaste är att våga hänga med i svängarna som företag.
Vad hade du gett för tips till någon som är i början av sin karriär som influencer?
Jag tycker att man alltid ska följa sina drömmar! Idag är mitt bästa tips att man ska försöka hitta sin nisch som man satsar på 100 procent, för att sticka ut. Skulle jag börja min resa idag så hade jag satsat mycket mer på rörligt material. Jag gillar verkligen hur Instagram har utvecklats, där finns lite av allt nu, säger Linn och avslutar med:
Jag är otroligt tacksam för att jag valde att satsa på min blogg när det begav sig. Jag har lärt känna så otroligt många människor, fått uppleva helt fantastiska saker och framförallt så har jag fått vara verksam i en helt ny bransch som har vuxit fram. Min förståelse för dagens marknadsföring och hur man bygger upp ett bolag från ingenting hade inte ens varit i närheten av vad den är idag om jag inte hade haft den här erfarenheten i bagaget. Jag tycker verkligen att influencerbranschen är något fantastiskt som har bidragit till mestadels bra saker. Och jag är helt säker på att den kommer att leva vidare i någon form för all framtid.