ANNONS

Minst dubblad försäljning online väntas under Black Friday

Minst dubblad försäljning online väntas under Black Friday
Black Friday har slagit igenom även i Sverige

Under förra året ökade försäljningen i Sverige med 100 procent under Black Friday och 60 procent under Cyber Monday, årets upplaga lär inte bli sämre.

ANNONS

Om två veckor är det dags för en av årets största shoppingdagar, Black Friday. Även om det från början är en amerikansk tradition har allt fler svenska konsumenter och återförsäljare sakta men säkert börjat få upp ögonen för dagen.

Sedan 2013 har fler och fler butiker och kedjor tagit till sig konceptet med kraftigt rabatterade priser, och så även e-handlarna. Black Friday och Cyber Monday har därmed kommit att bli startskottet även i den svenska e-julhandeln.

Något som siffror från Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, tydligt visar. Under 2014 fördubblades försäljningen under Black Friday och steg med 60 procent under Cyber Monday.

Hälso- och skönhetsprodukter såg den högsta försäljningsökningen under förra årets Black Friday med 218 procent. Under Cyber Monday var sportartiklar mest populärt att fynda och steg med hela 250 procent.

Mobilt ökar på helgen

Undersökningen visar även att stationära datorer stod för 64 procent av samtliga köp under Black Friday, vilket tyder på att ett flertal svenskar passade på att shoppa på jobbet för att inte missa ett bra erbjudande enligt Criteo.

Försäljningen från mobila enheter ökade från 36 procent på Black Friday till 42 procent på lördagen och 40 procent på söndagen. Under Cyber Monday, då reafyndarna åter var tillbaka på kontoret, sjönk den mobila andelen köp åter till 36 procent.

Undersökningen är baserad på data från 28 detaljhandlare om totalt 1,1 miljoner svenska e-handelstransaktioner, och Criteo räknar med att årets Black Friday och Cyber Monday kommer att bli minst lika bra.

– Runt om i världen har detaljhandeln tagit till sig det amerikanska shoppingfenomenet med Black Friday och Cyber Monday. För att maximera effekten av dessa viktiga dagar måste detaljhandeln engagera konsumenterna med personliga erbjudanden och annonser samt nå dom via den enhet de helst använder, säger Andreas Wahlman, Nordenchef på Criteo.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se