ANNONS

Unga generationens krav på e-handel: "Måste bli bättre"

Tobias Lindh, vd på Adyen för Norden och Baltikum (Foto: Montage/Linkedin)
"Tar marknadsandelar från de konventionella metoderna".

Generation Z, födda i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet, är på god väg att bli den största konsumentgruppen. Deras unika förhållande till teknologi och konsumtion förändrar spelreglerna inom e-handeln.

Betalbolaget Adyen har nyligen genomfört en undersökning som ska ge en inblick i hur den här generationen, åldersgruppen 16 till 26, handlar och vilka preferenser de har.

ANNONS

En av de mest slående skillnaderna mellan generation Z och äldre generationer är deras syn på integritet och personliga data.

Medan millennials och generation X är mer benägna att dela med sig av personlig information i utbyte mot rabatter och erbjudanden, är generation Z betydligt mer restriktiva.

Mindre än hälften av generation Z är villiga att dela med sig av sina data. Bland millennials och generation X är den siffran på 66 respektive 59 procent.

Lojalitetsprogram – inne eller ute?

Även när det kommer till lojalitetsprogram skiljer sig generation Z från andra generationer. De är mindre intresserade av att ladda ner appar eller koppla sina betalkort till lojalitetsprogram. Detta trots att många letar efter bra erbjudanden.

Det är tydligt att handlare och varumärken som vill nå generation Z behöver bli bättre på att förklara vad den data som de delar med sig av faktiskt används till. Det faktum att den yngre generationen dessutom är mindre intresserad av lojalitetsprogram i allmänhet tyder på att man måste bli bättre på att förklara för kunden vilket mervärde lojalitetsprogrammen erbjuder, säger Tobias Lindh, vd på Adyen för Norden och Baltikum, i ett pressmeddelande.

Ett betalsätt som generation Z uppskattar är den mobila plånboken. Nästan 40 procent har helt slutat använda kontanter och fysiska kort. Detta är betydligt fler än genomsnittet i befolkningen, där 28 procent säger sig ha skrotat plånboken.

Den mobila plånboken tar marknadsandelar från de konventionella metoderna. Handlarna som vill försvara sin konvertering och bibehålla en enkel kundresa måste ta hänsyn till detta och implementera alla de populära mobila betalmetoderna i sin checkout för att fortsatt framstå som attraktiva gentemot Gen Z-konsumenterna, fortsätter Tobias Lindh.

E-handel för Gen Z

För att lyckas med e-handeln i framtiden bör företag anpassa sig till generation Z:s förväntningar. Det innebär bland annat:

  • Prioritera integritet: Var transparent om hur kunddata används och ge kunderna kontroll över sin information.
  • Förklara värdet av lojalitetsprogram: Visa tydligt hur kunderna gynnas av att vara lojala.
  • Erbjud smidiga betalningslösningar: Se till att ha alla populära mobila betalmetoder tillgängliga.
  • Förenkla kundresan: Gör det enkelt för kunder att handla och betala.

Generation Z är en digitalt infödd generation som har höga förväntningar på företag. Genom att förstå deras behov och beteenden kan företag positionera sig för framgång i den alltmer digitala handelsmiljön.


 

Generation Z: Även känd som "Zoomers", är de födda i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. De är digitala infödingar som vuxit upp med internet och sociala medier som en naturlig del av livet.

Millennials: Även kallade "Generation Y", är födda mellan tidigt 1980-tal och mitten av 1990-talet. De har upplevt en stor teknologisk utveckling under sin uppväxt.

Generation X: Född mellan mitten av 1960-talet och början av 1980-talet. Generation X har upplevt stora sociala och ekonomiska förändringar under sin uppväxt, såsom ökad individualism och globalisering.

Viktigt att komma ihåg: Dessa är generaliseringar, och det finns naturligtvis stora variationer inom varje generation. Dessutom förändras generationer över tid, och gränserna mellan dem kan vara flytande.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se