Ni kanske har hört talas om företaget Massive Entertainment som med Malmö som bas skapat internationella spelsucceér som Ground Control, World in Conflict och nu väntar Tom Clancy's The Division på att rullas ut. Något man bland annat berättade mer om på Nordic eCommerce Summit i förra veckan.
En av nyckelpersoner på Massive, Fredrik Rundqvist som tagit bolaget ifrån 100 till 400 anställda kommer nu byta jobb. Vi kan avslöja att han kommer gå över till e-handelns värld och blir teknikchef (CTO) på CDON. En position han tillträder i januari 2016.
Fredrik Rundqvist är lite av en kändis i spelvärlden, i alla fall efter han mött den internationella pressen och berättat om The Division. Ett spel som redan blivit prisat flera gånger även om det inte är släppt ännu.
"Personkemi lika viktigt som kompetens"
Vi frågade först och främst Magnus Fredin, nytillträdd VD på CDON, hur han lyckades locka en framgångsrik spelproducent till sin nätbutik.
- Det var min fru Sarah Wittbom som introducerade oss och vi träffades över en lunch. Jag sålde egentligen aldrig in CDON Marketplace utan vi pratade om den digitala utvecklingen i allmänhet. Vi insåg tidigt att vi hade lika synsätt på hur man ska jobba med teknik och utveckling. När jag letar efter människor som jag ska jobba nära så är personkemin för mig lika viktig som att man har rätt kompetens, säger Magnus Fredin.
Varför anställer ni, som e-handel, en teknikchef ifrån ett spelbolag?
- Jag har inte i första hand rekryterat ifrån spelbranschen utan rekryterat Fredrik som jag anser har rätt kompetens som kompletterar vår organisation väl. CDONs utveckling till Marketplace kräver stor fokus på IT och produktutveckling, dessa delar måste vara centrala i allt vi gör och där har vi att lära av spelbranschen, säger Magnus Fredin.
"Sugen på en ny utmaning"
Varför Fredrik Rundqvist väljer att gå ifrån en glamorös bransch och en roll som exekutiv producent till e-handeln är kanske självklart för oss, eftersom branschen är så spännande, men vi ställde ändå frågan.
Varför går du från att skapa spel till att jobba med e-handel? Många, dock inte vi, ser nog spelbranschen som roligare.
- Som konsument har jag alltid haft ett gott öga till CDON, och tycker Magnus vision och den resa som CDON gör är väldigt spännande. I mitt fall har jag byggt upp Massive från 100 till 400 anställda och är väldigt stolt över att vara en av skaparna av The Division. Men efter åtta år så är jag sugen på en ny utmaning. Det ska bli kul att vara en del av CDON-teamet och jag upplever dem som öppna för att vilja ta del av mina erfarenheter, säger Fredrik Rundqvist.
I förra veckan intervjuade vi Magnus Fredin om CDON och hur de nu satsar fullt ut på sin marknadsplats, CDON Marketplace. På frågan om Fredrik Rundqvist kommer jobba med CDON eller främst Marketplace svarar Magnus Fredin följande:
- CDON är Marketplace för oss i framtiden och vårt fokus är att fortsätta bygga vidare på det som har påbörjats. Fredrik kommer vara drivande i det och därmed CDON i stort.
Vad kan då en framgångsrik spelproducent bidra med till e-handeln? Vi kommer onekligen att tänka på Webhallens extrema variant av gamification där de i princip gjort e-handeln till ett spel.
Hur stor roll tror du gamification kommer få inom näthandeln framöver?
- Det kommer att få stort genomslag, men jag tror man ska vara försiktig så att det inte upplevs som ett "spel" i sig, utan som en naturlig del av all interaktion som kunden har med din site. Man kan redan se bra exempel på det inom andra branscher, till exempel elbolag som jämför din konsumtion med andras och gör det till en "tävling" för att få oss att tänka miljömedvetet, eller där man jagar achievements för att uppnå viss status i ett community, säger Fredrik Rundqvist , och ger ett exempel där användares recensioner kan ranka olika högt på sajten.
Just tanken kring ett community, att skapa en plattform för kunderna att använda, sägs vara något som Fredrik Rundqvist brinner för.
- Ett område som ligger mig särskilt varmt om hjärtat är Community, hur man kan involvera sina kunder i varumärket och omvandla dem till ambassadörer, säger Fredrik Rundqvist.
I spelbranschen, berättar Fredrik Rundqvist, är man expert på att designa system som upplevs belönande och får kunder att stanna kvar och spendera mer tid och pengar. Detta är något som Fredrik hoppas kunna bidra med hos CDON när han i januari blir teknikchef på en av Sveriges största nätbutiker, som nu ska bli Nordens ledande marknadsplats.