ANNONS

Valet som fick affären att rusa - visar upp rekordtillväxt

Carl Rosang, vd, och Bertil Wosk, grundare på Hollistic
Stora omställningen blev en succé.

Det var 2021 som hälsobolaget Holistic gjorde en rejäl omställning. Man gjorde en strategisk satsning mot apoteksmarknaden och dessutom e-handeln.

Målet var att nå ut bredare och att möta upp nya och ändrade kundbeteenden som uppstod i samband med pandemin.

I samma veva tog den tidigare affärschefen, Carl Rosang, över som vd efter grundaren Bertil Wosk. Och nu är de ute på en stor expansionsresa.

I dag finns bolagets produkter både på alla apotek, online och i fysiska butiker. Något som i sin tur har gett försäljningen ett stort lyft.

ANNONS

Hittills i år har man haft en rekordtillväxt på hela 20 procent.

Vi är så klart väldigt glada att kunna bemöta den växande efterfrågan. Holistic har arbetat tätt tillsammans med näringsterapeuter, hälsokliniker och fackhandel i 20 år. Den kunskapen hoppas vi kan tillföra värde för våra nya partners, säger Carl Rosang, vd för Hollistic.

"Trenden är tydlig"

De berättar också att man inte känt av den rådande lågkonjunkturen, som drabbat många handlare stenhårt. Istället upplever man ett ökat tryck och intresse för kostillskott, hälsotester och personlig rådgivning.

Hollistic växte omsättningen från 115,8 till 122,8 miljoner kronor under 2023. Dessutom vände man till lönsamhet när resultatet, efter finansiella poster, gick från -1,6 till 5,7 miljoner kronor.

Trenden är tydlig. Idag vill konsumenten förstå sin egen specifika hälsosituation och sedan få en anpassad rekommendation som verkligen ger effekt, säger Carl Rosang.

Nils Lund
nils@ehandel.se