ANNONS

Färska siffror: E-handeln ökar - “botten är nådd“

Marie Rudolfsson, affärsområdeschef, ser en ljusning
Branschen som är redo för en vändning.

Postnord har nu sammanställt E-barometern för årets andra kvartal och tillväxten inom branschen ökar. Från årets första kvartal med en tillväxt på 1 procent till att nu under Q2 leverera 3 procent.

E-barometerns Q2 rapport 2024 pekar därmed på en långsam men positiv trend för e-handeln, skriver Postnord.

ANNONS

Det handlar alltså inte om någon explosiv tillväxt, men det lutar åt en återhämtning.

Efter några tuffa år ser nu hushållen mer positivt på sin ekonomiska framtid. I maj sänkte Riksbanken styrräntan för första gången sedan 2016, följt av en till sänkning i augusti, kommenterar Marie Rudolfsson, affärsområdeschef Paket på Postnord.

Och e-handeln följer alltså med omvärlden.

Vi ser en rörligare bostadsmarknad som gynnar bygg-, möbel- och heminredningshandeln men än har vi en bit kvar innan konsumenternas utrymme blir större, säger Marie Rudolfsson.

Enligt rapporten så ökade Apoteksbranschen med 20 procent. Kläder och skor ökade med 6
procent och Dagligvaror med 5 procent.

De två branscher som har det tuffast är Sport & fritid som minskar med 5 procent och Bygghandeln som minskar med 7 procent, konstaterar man.

Trots bygghandelns negativa tillväxt så ska branschen se en svag ljusning, enligt e-handelsrapporten.

Den sammantagna bilden är att botten är nådd, vilket även syns i E-barometerns mätning för kvartalet, där tappet minskar även om utvecklingen än så länge är negativ, skriver man om bygghandeln.

Delbranschernas utveckling under Q2:

  • Apotek 20%
  • Kläder & skor 6%
  • Dagligvaror 5%
  • Böcker & media 5%
  • Hemelektronik -2%
  • Möbler & heminredning -3%
  • Sport & fritid -5%
  • Bygghandel -7%
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se