Enligt HUI:s prognos för hur detaljhandeln kommer att utvecklas under de kommande åren så förväntas branschen växa både i värde och volym, men tillväxten i volym är något lägre på grund av justeringen för inflation.
Total detaljhandel i löpande priser (värde) till 1,5 procent för 2024, och 3,5 procent för 2025. I fasta priser (volym) sätts prognosen till 0,5 procent för 2024 respektive 2,0 procent för 2025.
Men en mer positiv prognos och inställning skapar ofta ringar på vattnet. Det kan man märka i branschens försäljningsutveckling. Prognosen är att den totala detaljhandeln väntas öka med 1,5 procent under helåret. En ökning som ska drivas av dagligvaruhandeln.
Prisökningstakten i dagligvaruhandeln har nu mattats av, och ligger på en låg nivå vilket går hand i hand med en volymtillväxt. I sällanköpsvaruhandeln väntas dock nolltillväxt i år, men positiva tillväxttal 2025.
Räntesänkningar, stigande reallöner och disponibla inkomster som återigen ökar innebär att köpkraften tilltar och att konsumtionsutrymmet så småningom blir större. Att det ekonomiska läget sakta men säkert ljusnar för svenska hushåll är välkommet för detaljhandeln och nästa år väntas branschen få en rejäl skjuts när konsumenternas köpkraft ökar, säger Emma Hernell, vd på HUI Research.
Enligt rapporten kommer hushållens konsumtion att minska i år, samtidigt som prognosen för BNP ligger på 1,0 procent för 2024. Men nästa år ska "den verkliga skjutsen" komma, skriver HUI. Då förväntas BNP att växa med 2,3 procent.
Att lågkonjunkturen nu ebbar ut innebär inte slutet för lågprishandeln. För många konsumenter har lågpris blivit det nya normalpriset och handeln kommer fortsatt att möta en mer prismedveten konsument, säger William Lindquist.
Man förväntar sig även att riksbanken ska sänka räntan vid tre återstående räntemöten i år, och styrräntan ska uppgå till 2,75 procent vid slutet av 2024.