1. Aktiebolag
Starta ett dedikerat aktiebolag som du driver e-handeln i. Då blir det enklare för en köpare att följa hur verksamheten har utvecklats över tid. Om du har ett bolag där e-handeln blandas med andra verksamheter är det ofta svårare att kunna se vad som hör till e-handeln och inte.
2. Tydlig ägarbild
Tyvärr har många bolag en splittrad ägarbild med många småägare. Det kan t ex vara familjemedlemmar och vänner, s.k. ”friends & family” som kanske bidragit med kapital eller annat till bolaget. Försök att ersätta dem med annat än ägande eller optioner i bolaget eftersom det alltid är bra om det finns en tydlig och ren ägarbild när bolaget ska säljas. Du (och din ev. affärspartner) behöver ha en rejäl majoritet så att ni kan ta alla viktiga beslut om bolaget utan att behöva kontakta en hel lista med småägare.
Detsamma gäller bolagets styrelse. Om du vill ha en styrelse som bidrar med ett styrelsearbete som skapar värde för företaget är det såklart bra, men annars så se till att inte heller här ta in ”friends & family”.
3. Tillväxt VS lönsamhet
Det är självklart positivt med en stark tillväxt, men till skillnad från guldåren 2021-2022 då investerare kastade pengar på e-handeln får tillväxten inte ske på bekostnad av lönsamheten. Högst värdering får du om du kan visa upp en hållbar affär med en lönsamhet som skalar i takt med tillväxten.
Vill du veta vad din e-handel är värd idag? Klicka här för att få en kostnadsfri och oberoende värdering.
4. Har du tagit ut en skälig lön?
Att verksamheten är lönsam är en av de allra viktigaste värderingsfaktorerna, men det är många mindre e-handlare som inte tagit ut lön eller en ersättning som inte alls varit i paritet med den stora arbetsinsatsen och då visar bolaget upp en ”falsk lönsamhet”. Intäkterna kanske inte har räckt till eller så har inköp och marknadsföring prioriterats. Köparen ser oftast till helheten inklusive kostnaden för personal och vill troligtvis sprida insatserna på fler personer och kompetenser. Har du inte haft möjlighet att ta ut en skälig lön betyder det att värderingen av bolaget kommer att vara lägre och det blir ju faktiskt dubbel negativ effekt eftersom det är rimligt att du får betalt för den arbetsinsats du lagt när du säljer bolaget.
5. Håll koll på täckningsbidraget
Själva kärnan i e-handel är täckningsbidraget (TB1), d v s marginalen mellan vad du köper in produkten för och vad du säljer produkten för. Det är de pengarna som ska bekosta allt annat. Det handlar om att förhandla ned kostnaden för inköp så mycket som möjligt och en viktig del är naturligtvis att kostnaden per produkt blir lägre ju fler du köper (volymrabatt). På så sätt kan du öka täckningsbidraget över tid vilket direkt påverkar lönsamheten.
Är det dags att sälja din e-handel? Klicka här för att få hjälp med försäljningen.
6. Ekonomisk kontroll och kostnadsmedvetenhet
Var kostnadsmedveten i alla delar. Förhandla stenhårt med leverantörerna i alla led. Att driva eget företag kan locka till att ta en del ”privata” inköp på företaget för att få en bättre privatekonomi. Men de kostnaderna kommer istället att belasta företaget och representation, resor mm bidrar sällan till att företaget går bättre. Se till att ta in professionell hjälp för att hantera bolagets ekonomi, d v s bokföring och redovisning. Ordning på böckerna imponerar på alla köpare och underlättar hela försäljningsprocessen.
7. Försäljning och att ha koll på de viktigaste nyckeltalen
Det sista rådet är också det självklaraste. En e-handlare behöver vara skicklig på många saker, men som i allt företagande är försäljningen det allra viktigaste. Kan du inte sälja bygger du ingen framgång. Med e-handel så smälter marknadsföring och försäljning ihop och på samma gång som det finns smarta verktyg så finns det också en komplexitet som kräver kunskap och tid. En köpare av e-handelsbolag tittar väldigt noga på försäljningen, både hur man lyckats få in nya kunder och hur väl man har utvecklat kunderna och gjort dem lönsamma. Se till att du har full koll på nyckeltalen CAC (Customer Acquisition Cost), d v s hur mycket en ny kund kostar och CLV (Customer lifetime value ), d v s totala värdet av en kund. Eftersom e-handel är så marknadsföringsintensiv är det bra att också ha koll på nyckeltalen ROAS och POAS, d v s hur mycket intäkter varje satsad annonskrona ger respektive hur mycket vinst som varje satsad annonskrona bidrar med. Kom ihåg att de här nyckeltalen inte bara är viktiga när du ska visa upp bolaget för potentiella köpare, de är väldigt viktiga metrics att jobba med när du driver bolaget.
Den här artikeln är skriven av rådgivarna på Ehandelsmäklarna – Sveriges enda företagsmäklare helt inriktad på e-handel. Klicka här för att komma i kontakt med Ehandelsmäklarna.