ANNONS

Näthandeln omsatte 12 miljarder: “Intresset för e-handeln är enorm”

Per Ljungberg ser hur svenskarnas intresse för kinesiska marknadsplatser ökar
“Direkt skadligt”.

Svensk Handel har nu sammanställt augusti månad när det kommer till e-handelsförsäljningen och siffrorna pekar uppåt, men inte speciellt mycket. Omsättningen steg nämligen med 1 procent, jämfört med samma period i fjol. Med en uppskattad försäljning på 12,1 miljarder kronor under månaden.

Den genomsnittliga totala köpesumman var återigen låg. Det är det lägsta augustisnittet sedan vi började mäta 2020. Andelen som e-handlar är dock fortsatt historiskt hög på 71 procent. I augusti räckte det för att lyfta totalomsättningen något. Intresset för e-handeln är alltså enormt, men givet det tuffa ekonomiska läget håller konsumenterna betydligt hårdare i plånboken, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

ANNONS

Och en procent tillväxt innebär inte att svenska e-handlare ökade, enligt Svensk Handel.

Någon omsättningsökning i svensk e-handel rör det sig dock knappast om. Fler konsumenter än tidigare år uppger att de handlar från utlandet och i synnerhet då lågprisaktörer, skriver branschorganisationen.

E-handeln har dock under året ökat med totalt 9 procent. Men då ska man inte glömma att 2023 var ett dåligt e-handelsår.

Det är oroväckande, och direkt skadligt för den svenska e-handeln, att så stor andel av konsumenterna handlar från utländska lågprisaktörer som Temu och Shein. Utöver att konsumenter riskerar att köpa produkter som kan vara direkt farliga slår det också hårt mot näringsidkare i Sverige, som omöjligt kan, eller ens vill, konkurrera med de kinesiska onlinejättarnas låga priser, säger Per Ljungberg.

Och återigen så påpekar Svensk Handel hur dessa kinesiska marknadsplatser inte ska följa rådande lagstiftning.

En av de största anledningarna till dessa aktörers låga priser är deras ovilja att följa rådande EU-lagstiftning. Vi fortsätter att bedriva ett intensivt arbete tillsammans med våra systerorganisationer inom EU för att säkerställa att konkurrens ska ske på lika villkor. Det tjänar såväl konsument som handelsföretag på, säger Per Ljungberg.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se