Omsättningen i e-handeln har nämligen stigit med 21 procent, jämfört med H1 2023, vilket motsvarar en ökning med 12,5 miljoner kronor. Under samma period har rörelseresultatet (EBIT) ökat med 275 procent vilket är 5,2 miljoner kronor.
Vi har lyckats genom en kombination av strategiska initiativ. En ny marknadsföringsstrategi med fokus på att nå nya kunder via Meta har varit avgörande, och vår CRM-strategi har gjort dessa kunder lönsamma och återkommande, säger Annica Rantala, vd för Rapunzel of Sweden, till Ehandel.
En del av marknadsinsatserna under halvåret har inneburit extra krut på Rapunzels innehåll på de sociala medieplattformarna. Mer exakt har man jobbat med "dynamisk content-produktion", för att stärka varumärkets visuella kommunikation. Något som Meta tydligen uppskattat.
Förutom nämnda satsningar har man dock också sett över företagets kostnader.
Genom stor kostnadsmedvetenhet i alla led har vi ökat lönsamheten. Och samtidigt som vi säkerställer tillväxt i alla nordiska länder, ser vi den största ökningen i Tyskland som är vår största marknad. Sen har vi även en lyckad tillväxtstrategi i Nederländerna.
Firar ni framgångarna internt?
Vi firar genom att hålla fokus på våra "Must Wins", vilket gör att vi kontinuerligt kan följa upp hur väl våra strategier lyckas. Det skapar ett positivt arbetsklimat och håller oss motiverade i vardagen. Vi firar också genom att investera i verktyg som underlättar för våra medarbetare – till exempel har vi nyligen implementerat Voyado CRM-system för att effektivisera arbetet med nyhetsbrev, och vi har precis beslutat att byta e-handelsplattform för att förbättra kundresan och göra det enklare för vårt e-handelsteam. Och självklart ser vi fram emot en härlig after-work för att fira tillsammans, säger Annica Rantala.