Men det är inte efterfrågan vi ska fokusera på idag. Det här är en intervju med Ismail Ali som började med att blanda olika ingredienser hemma i sitt kök, och lära sig av sina misstag innan han kunde börja sälja egna hårvårdsprodukter.
Det började 2019. Då var jag 16 år och ville hitta produkter för lockigt hår. Men det fanns inga. Utbudet var nästintill obefintligt och flertalet gånger var man tvungen att beställa online och betala tullavgifter. Alternativet var att betala överdrivet höga summor för produkter som innehöll alkohol, silikon, sulfat, paraben och annat slitsamt för håret.
Ismails driv att hitta rätt produkter till sitt hår och hans medvetenhet kring ingredienser, fick honom att ta saken i egna händer när han upptäckte ett hål på marknaden.
"En mörk tid i min företagsresa"
Han var alltså 16 år och gick i högstadiet. Men han hade ett extrajobb där han tjänade 60 kronor i timmen, vilket gav honom möjlighet att jobba mot sin dröm.
Jag bestämde mig för att spara det lilla jag tjänade tills jag fick ihop 3500 kronor. Pengarna investerade jag i ingredienser för att skapa egna produkter för lockigt hår.
Jag jobbade med dem hemma i köket, utan några förkunskaper. Jag hade inget externt kapital eller någon som helst input från någon. Jag hade bara mitt mål, min dröm och en stark vilja.
Han köpte på sig en massa sheasmör, oljor och andra ingredienser, samt burkar och etiketter.
Jag märkte dock snabbt att mina produkter började mögla efter ett tag. Då började jag läsa på och ta reda på varför det hände. Jag lärde mig då en hel del om konservering och fortsatte experimentera i köket. Jag förstörde flera av min mammas bunkar, slevar och vispar innan jag till slut lyckades skapa min första produkt som var ett sorts balsam.
Kort därefter tog han fram sin andra produkt, en hårolja. Och de två första produkterna har sedan start varit företagets bäst säljare.
Hur, när och var lanserade du dina produkter?
Jag använde mina privata sociala mediekanaler till att visa upp och berätta om min produkter. Det ledde till en snöbollseffekt. Jag började få in lite kunder, men allt dippade snabbt. Pandemin kom och kassan blödde ordentligt. Då handlade det om att vara flexibel som en entreprenör bör vara. Jag tänkte “vad gör folk med lockigt hår när det inte finns produkter?” Svaret var: Flätar håret.
Ismail lärde sig fläta hår och knackade på hos en salong för att hyra en stol.
Jag berättade att jag endast hade 500 kronor att ge, men att jag skulle betala tillbaka så fort jag fick in kunder. På så sätt började jag fläta i en salong och hade min produkter där också.
På så sätt kunde han nå ut till nya kunder och låta dem testa och köpa hans produkter. Så jobbade Ismail under hela pandemi-perioden.
Det var en mörk tid i min företagsresa. Jag tror inte att jag ens var 18 år när jag hamnade i den “krisen”. Snacka om att vara en galen-panna som inte ger sig, haha! Och det ska ju tilläggas att jag samtidigt gick på gymnasiet. Jag gjorde allt. Pluggade, tog fram produkter, jobbade som frisör samt marknadsförde och sålde produkterna via sociala medier och levererade dem till kund själv.
"Var först i Europa"
Under 2021 skrev han ett meddelande till influencern Filip Dikmen och berättade om sin resa. Han undrade om Filip skulle vilja ta emot produkter från honom.
Sjukt nog så svarade han! Filip skapade innehåll kopplat till produkterna som snabbt gav mitt företag ett uppsving. Något jag alltid kommer att vara honom tacksam för. Han tog en minut av sitt liv som ändrade hela mitt.
Vid den här tiden hade Ismail en e-handel, dock inte anpassad för så stor kundanstormning.
Webbutiken kraschade på grund av högt tryck, efter Filip Dikmens reklam. Jag hade inga produkter kvar och hade hela produktionen hemma. Just då var skolan också som värst. Känslorna var överallt.
Tack varje draghjälpen från influencerns innehåll fick Belgin Alalinli, grundare av SEB Entreprenörstrappan, upp ögonen för Ismail och hans produkter. Hon tog honom under sina vingar och introducerade till branschen.
Hon tog med mig till Stadshuset på eventet EY Entrepreneur of the Year samt bjöd in mig till Almedalsveckan, där jag fick prata om ungt entreprenörskap. Där fick jag chansen att byggda ett nätverk med likasinnade entreprenörer och grymma mentorer.
När försäljningen började ta fart och han inte längre kunde hantera produktionen hemma, hörde Ismail av sig till en annan entreprenör som gjort en liknande resa.
Jag kontaktade Hanan Karrouk, som driver Body Bazaar. På så sätt kom jag i kontakt med Stockholms Handelskammare som hjälpte mig att outsourca min produktion.
Då omstrukturerades företaget, hela kedjan fick byggas upp på nytt. Antalet produkter fick skäras ner, och ingredienslistan fick ses över tillsammans med experter.
Helt plötsligt blev det “curly hairtech” som var Alié Moistures nisch, och vi blev först i Europa som började syssla med det. Vi höll produkterna fortsatt fria från all form av silikoner, sulfater, parabener och alkoholer. Vilket var mitt mål. Produktionen fördelades på Italien och Rumänien.
"Är redo för att växla upp"
Sedan dess har Alié Moisture tilldelats flertalet priser för sin innovativa formel. Bland annat i Venture Cup IDEA 2022. Varumärket har även tilldelats Wallenbergs stiftelses stipendium för entreprenörskap och affärsmannaskap.
Ismail började plötsligt bli inbjuden till att föreläsa hos olika frisörskolor, samt utbilda hur man jobbar med hår med mycket textur.
Han har alltid pluggat vid sidan av sitt företagande, och idag gör kan kandidatprogrammet i Företagsekonomi på Stockholms Universitet. Nästa år ska han ta examen och då ska han "gå all-in" på Alié Moisture och ta det till en miljardomsättning.
Hur går det egentligen med e-handeln? Den verkar vara låst?
Vi låser webbutiken Aliemoisture.com emellanåt, med anledning av för att hypen är så stor och produkterna är slutsålda. Men kunderna kan lämna sin mejladress för att vara först med att veta när produkterna kommer in igen. På så sätt kan vi enkelt samla in mejladresser till våra kunder. När e-handeln är låst så laddar vi upp med nya produkter och fokuserar på att bygga efterfrågan via sociala medier.
Sedan 2023 är varumärket ett aktiebolag. Men företaget har ännu inte avslutat räkenskapsåret, för att kunna gå in på siffror.
Det vi vet är i alla fall att vi gått break-even och är redo för att växla upp. Målet för resten av 2024 är att skapa en bra grund för vidare tillväxt, avslutar Ismail Ali.