Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under augusti och det går att skönja en förhoppning om stärkt köpkraft. Vi ser fortsatt en avmattande inflation och augusti var den åttonde månaden i rad då prisutvecklingen för livsmedel och alkoholfria drycker var lägre än den övergripande inflationen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Hur såg det då ut inom e-handeln specifikt? Jo, näthandeln med mat ökade i linje med det övergripande snittet och en tillväxt på 3,9 procent noterades. Hemleveranser, som många kallar den äkta e-handeln, ökade dock inte.
Hemleverans minskade med 0,3 procent och upphämtning i butik ökade med 9,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i augusti till 3,9 procent, skriver Svensk Dagligvaruhandel.
Av den totala e-handelsförsäljningen ska hemleveranser stå för 56 procent och upphämtning i butik för 44 procent. Ackumulerat över hela 2024 så ska e-handeln med dagligvaror växt med 5,5 procent.