ANNONS

Maten flyger av hyllorna: “E-handelsandelen ligger stabilt”

Karin Brynell, vd
“Stärkt köpkraft”.

Svensk Dagligvaruhandel har nu sammanställt siffrorna från augusti, och det ser lovande ut. Dagligvaruhandeln ökade med hela 4,4 procent under förra månaden och enligt branschorganisationen ser man nu en ljusning i marknaden.

I juni var tillväxten 1,4 procent och under juli månad 4 procent.

ANNONS

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under augusti och det går att skönja en förhoppning om stärkt köpkraft. Vi ser fortsatt en avmattande inflation och augusti var den åttonde månaden i rad då prisutvecklingen för livsmedel och alkoholfria drycker var lägre än den övergripande inflationen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Hur såg det då ut inom e-handeln specifikt? Jo, näthandeln med mat ökade i linje med det övergripande snittet och en tillväxt på 3,9 procent noterades. Hemleveranser, som många kallar den äkta e-handeln, ökade dock inte.

Hemleverans minskade med 0,3 procent och upphämtning i butik ökade med 9,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i augusti till 3,9 procent, skriver Svensk Dagligvaruhandel.

Av den totala e-handelsförsäljningen ska hemleveranser stå för 56 procent och upphämtning i butik för 44 procent. Ackumulerat över hela 2024 så ska e-handeln med dagligvaror växt med 5,5 procent.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se