Nu är utredningen, som bland annat innefattade razzior mot några av Amazons och Flipkarts säljare, slutförd. Den resulterade i rapporter som tillsammans är 2 700 sidor långa. I dem skriver utredarna att företagen i flera år har gett fördelar till en liten grupp säljare på sina plattformar.
Mer exakt har de två företagen skapat ett system där utvalda säljare visas som de bästa alternativen i sökresultaten. På så sätt "tacklar de undan" mindre, ofta lokala, säljare som också säljer sina produkter på e-handelsplattformen. Vilket innebär att man använde dessa säljare för att komma runt Indiens lagar.
Utredningen visar att den lokala konkurrensen har tagit skada av handlingarna.
Samtliga konkurrenshämmande påståenden som förts fram har visat sig vara sanna, framgår det i rapporterna.
LÄS ÄVEN: Jätten sålde andel i e-handlaren - för 37 miljarder kronor
Amazon och Flipkart, som Walmart köpte 77 procent av år 2018 för 16 miljarder dollar, är de två största företagen på Indiens e-handelsmarknad. Den värderades 2023 till ungefär 57 till 60 miljarder dollar, men förutspås växa till 160 miljarder dollar år 2028, enligt Konsultfirman Bain.