Utvecklingen ser alltså ut att vara svag för e-handelsföretaget vars omsättning främst hämtas hem inom B2B-marknaden.
Marknadsutvecklingen har varit fortsatt utmanande i kvartalet. Vi har sett en tydlig förändring i försäljningsmixen mellan såväl kunder som avtal och geografier inom segment LCP (Large Corporate and Public) och en fortsatt svag efterfrågan inom segment SMB (Small and Medium-sized Businesses), vilket haft en negativ påverkan på marginalutvecklingen, säger Johan Karlsson, vd och koncernchef på Dustin, i en kommentar.
Efterfrågan inom segmentet små och medelstora bolag har alltså varit dålig. Det justerade rörelseresultatet ska även belastats med kostnader av engångskaraktär på cirka 20 miljoner kronor, “hänförliga till en justering av ett tidigare försäkringsärende”.
Trots den ljumna utvecklingen så tror Dustin på en vändning framöver.
Mot bakgrund av underliggande drivkrafter och positiva prognoser kring marknadsutvecklingen från ledande tillverkare och marknadsanalysföretag, förväntar vi fortsatt en gradvis förbättring av marknaden under 2024, säger Johan Karlsson.