ANNONS

Postnord dominerar e-handeln - så mycket större är de än konkurrenterna

Det pågår en hård kamp i kölvattnet bakom den statligt ägda logistikgiganten
Nya rapporten visar jättens järngrepp.

Hur mår egentligen e-handeln i Sverige? Det är svårt att peka på något enskilt mått som kan ge en bra bild. Men att titta på paketmarknadens utveckling i landet är en bra början.

Det har Post- och telestyrelsen gjort i rapporten "Den svenska paketmarknaden 2023". Vi har gjort en djupdykning i den och fiskat upp den allra mest intressanta statistiken.

ANNONS

Vi börjar med en överblicksbild:

Då kan vi konstatera att omsättningen, det totala värdet, av inrikes paketleveranser föll med 2 procent under 2023, till 11,9 miljarder kronor. Samtidigt har volymen, alltså antal skickade paket, ökat med 4 procent till 245 miljoner.

Men omsättningen för inkommande paketleveranser, alltså från utlandet, ökade raketartat med 26 procent till 3,7 miljarder kronor. Men volymen backade med 1 procent till 51 miljoner.

Totalerna för importen döljer motstridiga trender, där antalet inkommande paket från länder utom Europa (särskilt Kina) har ökat kraftigt under året, medan importen från länder inom Europa har minskat. Sannolikt har både lågkonjunktur, en svagare krona, samt ett uppsving i e-handel från lågprisjättar som Temu och Shein påverkat resultatet, skriver man i rapporten.

De noterar även att den kraftiga ökningen av omsättningen på importmarknaden kan förklaras av att allt fler kunder väljer hemleverans istället för frakt till ombud. Något som ökar snittintäkten på importpaket.

Sammanfattningsvis kan PTS konstatera att det under 2023 har skett en måttlig tillväxt på den inhemska marknaden, medan gränsöverskridande volymer på övergripande nivå har gått ned. Utvecklingen speglar en fortsatt svag ekonomisk utveckling under perioden, med hög inflation, fortsatt höga räntor och en svag kronkurs.

Utgående paketleveranser, alltså till andra länder, omsatte 6,7 miljarder kronor, vilket var en minskning med en procent. Även volymerna backade, men med 5 procent till 50 miljoner.

Totalt distribuerades det alltså 345 miljoner paket i Sverige under 2023.

Postnord dominerar

En rapport om paketmarknaden är förstås inte komplett utan en närmare inblick i de som opererar på den, alltså speditörerna. Här får vi också en tydlig bild över exakt hur stor respektive aktör är i Sverige.

Marknadsandelar mätt i omsättning:

Postnord, 40-45 %
UPS, 10-15%
DHL, 10-15%
Bring, 5-10%
Schenker, 5-10%
Instabee, 5-10%
Fedex, 5-10%
Early Bird, 1-5%
Airmee, 1-5%

Marknadsandelar mätt i volym:

Postnord, 45-50%
Instabee, 5-10%
DHL, 5-10%
Bring, 5-10%
Schenker, 5-10%
Early Bird, 5-10%
UPS, 1-5%
Airmee, 1-5%
CityMail, 1-5%
Fedex, 1-5%

Föga överraskande har statligt ägda Postnord ett järngrepp om den svenska paketmarknaden.

Där bakom förs det en stenhård kamp om resterande marknadsandelar. Värt att notera är förstås de stora skillnaderna i marknadsandelar mellan volym och omsättning hos vissa aktörer. Det tillskrivs skillnader i priser och/eller produktmix. Alltså standard vs premium och brev vs paket.

Trots Postnords marknadsdominans kan det vara intressant att veta att logistikjätten inte ensamma på något postnummer i landet. Minst fyra distributörer var aktiva i samtliga postnummerområden under 2023.

Så stora är tjänstesegmenten

Innan vi rundar av för den här gången ska vi förstås också göra ett nedslag i de olika tjänstesegmenten, alltså B2C (företag till konsument), B2B (företag till företag) och C2X (konsument till vilken mottagare som helst).

Här kan vi konstatera att mätt i volym är B2C-segmentet överlägset störst med 74 procent. På andra plats hittar vi B2B med 22 procent, medan C2X står för endast 5 procent.

Mäter vi andelarna i omsättning är ordningen densamma, men siffrorna märkbart olika för duon i topp. B2C står då för 60 procent av omsättningen och B2B för 35 procent. C2X får dock nöja sig med 5 procent även här.

Nils Lund
nils@ehandel.se