En som däremot lämnar i samband med omorganisationen är Royal designs vd, Nanna Hedlund. Men hon kommer att vara kvar under konsolideringsprocessen, för att allt ska gå så smidigt som möjligt.
Det har varit en spännande tid med Royal Design Group. Jag är väldigt stolt över den omfattande kostnadsomställning vi gjort parallellt med det offensiva arbetet att bygga ett "Royal Design 2.0", redo för en stark internationell tillväxt. Vi ser redan en positiv utveckling sedan relanseringen. Det känns därför fint att nu med varm hand lämna vidare ett betydligt starkare Royal Design Group inför nästa kapitel, säger Nanna Hedlund.
Förändringarna kommer att träda i kraft den 1 oktober i år. Vi tog en pratstund med Cato Broberg, vd för Story House Egmonts e-handelsverksamhet, för att få en mer detaljerad inblick i hur den nya koncernen ska både spara pengar och få fart på affären.
Han nämner bland annat att det finns stora vinningar att göra på IT-sidan med en sammanslagning.
Vi kommer att få mer effekt av våra investeringar och bara behöva investera en gång, i stället för tre gånger. Vi tror att vi får ut mer kraft, en mer strömlinjeformad process och mer kompetens på sårbara funktioner. Istället för att vi har bara en person inom ett kompetensområde, vilket gör det sårbart, kan vi nu utnyttja kompetensen på tvärs, säger Cato Broberg till Ehandel.
Hur gick resonemanget kring valet av vd för koncernen?
Vi började titta på synergier i Royal design och diskutera hur det ska se ut totalt sätt. Hur vi kan göra det bättre inom Egmont. Både Nanna, Charlotta, och flera andra, var involverade i den processen och såg att det är en bra idé att bygga större. I den processen så blev Charlotta intressant, säger Cato Broberg och fortsätter:
Nanna i sin tur ville jobba närmare varumärkena och produkterna, inte så mycket med koncernfrågor - så det blev en naturlig process. Charlotta har också gjort det riktigt bra sedan hon tog över hos Bagaren och kocken och känner både branschen och hur vi jobbar väl.
Kommer det att bli nedskärningar på personalsidan?
Personalkostnaderna utgör 6 procent av omsättningen, det är inte särskilt mycket. Då är andra poster viktigare. Jag kan inte säga att det aldrig blir av, men vi har inga planer på att genomföra det.
Han påpekar också vikten av att bli en enhetlig, stor spelare. Något som vuxit fram efter pandemin där baksmällan efter supertillväxten i e-handeln, och lågkonjunktur, skördat många bolagsoffer i handeln.
Vi har satsat stort på att vara kategoriexperter som skiljer sig från de breda marknadsplatserrna, genom att vara djupare. Det tror vi är bättre för konsumenterna. Samtidigt ser vi behoven av skala. Tittar vi på de sista åren, hur bra det gick fram till Covid och hur många som satsade på framtida tillväxt så ser vi att de stora aktörerna klarat sig bättre i den lågkonjunktur som följde, säger han.
"Fått mycket bättre kontroll"
Slutsatsen av den senaste tidens arbete, inom Egmont, är alltså att man både behöver vara experten på sitt område och en stor aktör för att kunna driva den skala som krävs. Det gör också att man får bättre förhandlingslägen och kan kapa kostnader.
Vi kommer att kunna jobba mer tillsammans med våra leverantörer och bli mer koordinerade över våra varumärken, säger Cato Broberg.
En av siffrorna som talar för deras resonemang, och som Cato själv nämner, är det faktum att konkurserna i e-handeln ökat med 46 procent i år. Majoriteten av dem är mindre aktörer, som inte klarat den enorma press som följde efter pandemin. Men visst har även några större aktörer också gått under, eller behövt genomgå en rekonstruktion.
När tror ni att det börjar vända igen i e-handeln?
Det är en riktigt svår fråga. Vi har fått mycket bättre kontroll nu än under Covid. Etableringen var så stor och det stoppades in så mycket pengar i e-handelsmarknaden, vilket ledde till en stor överetablering. Ett stort antal aktörer köpte också på sig för mycket lager och hade för mycket kapacitet, vilket ledde till en dubbelt negativ effekt. Alla hade för mycket varor och behövde dumpa ut dem till priser som inte gick att leva med, samtidigt som efterfrågan föll.
"Extra negativ effekt"
Det går alltså inte bara att peka på inflation och lågkonjunktur som enskild faktor till raset i handeln de senaste åren. Många konsumenter köpte på sig det man behövde och ville ha under pandemin.
Därefter sjönk efterfrågan per automatik drastiskt. Något som drabbade handlarna som fyllt på lager och utökat sortimenten för att möta den enorma anstormning av order som inkom under pandemin.
En anstormning som slutade lika tvärt som den startade. Och situationen blev sen förstås inte bättre av att den tidigare prisdumpningen följdes av svällande prislappar.
Under pandemin gick det inte att få tag på varor, så man köpte in produkter man normalt sett inte köper in. Ofta fick man inte tag i produkt A och B, men på C som man egentligen inte säljer. Så genom den processen så ökades sortimentet hela tiden, vilket gav en extra negativ effekt.
Han säger att deras egna varumärken nu har betydligt bättre kontroll på såväl kostnadsnivåer som varulager. Att arbetet med att trimma tillbaka verksamheterna till respektive kärnaffär är genomfört. Och att det är en bra plats att vara på inför det att efterfrågan börjar öka igen.
Vi är bra positionerade för när folk börjar att spendera pengar igen. Vår position inom medium till high-kategorin gör att vi drabbas direkt så fort efterfrågan blir lite svagare. Men jag tror att vi kommer att få en stabil marknad den närmsta tiden. Fortsatt tufft, men inte tuffare än innan. Vi har bättre kontroll, vi ser att räntor sänks så jag tror att vi kommer se bättre tider inom kort, avslutar Cato Broberg.