ANNONS

Tungt år för festfixaren - förlusten ökade rejält

Skapamers grundare Carl Fenson och Elias Holmer samt Bodil Ericsson Torp, f.d vd på Aller media (Foto: Stellan Stephenson)
Kalasen uteblev i lågkonjunkturen.

Festligheterna verkar ha fått vänta under lågkonjunkturen. I alla fall om man tittar på My Perfect Days siffror för det senaste verksamhetsår.

De är e-handlaren som specialiserat sig på dekorationer och tillbehör för allt från bröllop till temafester, kalas och dop. Och de har lagt ett tufft år bakom sig.

Försäljningen backade från 21,6 till 17,7 miljoner kronor. Och då var det senaste verksamhetsåret 15 månader då man ska byta från brutet till traditionellt kalenderår.

ANNONS

Samtidigt ökade rörelseförlusten ordentligt, från -2,1 till -6,7 miljoner kronor. Dessutom kan vi konstatera att rörelsekostnaderna endast ökade med drygt 700 000 kronor. Så man lyckades alltså inte att parera för omsättningstappet.

Ägarna pumpar in miljoner

Däremot kan vi konstatera att soliditeten stärkts från blott 12 till 31 procent. Detta efter att bolaget erhållit ett aktieägartillskott på nästan 7,2 miljoner kronor och därmed kunnat täcka upp för de röda siffrorna.

My Perfect Day grundades av Pauline Grindvall och köptes upp av Aller Media bara för att sedan säljas vidare till grundarna av Skapamer.se, Carl Fenson och Elias Holmer för ett år sedan.

Nils Lund
nils@ehandel.se