ANNONS

Svensk e-handelsduo utmanar jätten: "Tror inte att Amazon kan"

Caroline Kvick och Mattias Strömberg, två av tre grundare
Från pandemi till lönsamhet.

Det svenska e-handelsföretaget Nordic Nomad började sälja resväskor år 2017 precis innan pandemin, när folk slutade resa. En minst sagt tuff period.

LÄS ÄVEN: Deras e-handel flyger - efter tuffa krisen: "Ökat intresse"

Men idag finns bolaget i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Under 2023 nådde bolaget en omsättning på 36 miljoner kronor, samtidigt som resultatet efter finansiella poster låg på drygt 5,5 miljoner. Det rapporterar Di.

2024 har varit ett bra år. Vi växer samtidigt som vi behåller vår lönsamhet, säger medgrundaren Mattias Strömberg till sajten.

ANNONS

För att klara pandemin, då 90 procent av försäljningen plötsligt försvann, tog man hjälp av extern finansiering.

För att hålla oss över ytan tvingades vi att ta ett företagslån. Tack vare lånet klarade vi oss igenom pandemin, säger Mattias Strömberg.

Trots att pandemin har ebbat ut står Nordic Nomad inför en tuff konkurrens från e-handelsjättar som Amazon.

Men grundaren ser flera fördelar med sitt företag. Personlig kundservice är något som skiljer bolaget från jättarna och något som man menar bidrar till en lojal kundkrets.

Många kunder ringer oss och frågar om vilken väska de ska välja. Jag tror inte att Amazon kan erbjuda samma expertis på området, avslutar Mattias Strömberg.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap