Vad gör Fotbutiken?
Vi säljer ”allt för dina fötter” på internet med fokus på enkelhet och väldigt snabba leveranser. Eftersom våra fotvårdsprodukter i regel är sådana man köper vid relativt "akuta" behov, exempelvis när man stukat foten i löparspåret eller fått ont i hälarna av de nya vårskorna, arbetar vi hårt för att skicka ut alla inkommande kundbeställningar som inkommer innan klockan 16.30 redan samma dag.
Ni har vuxit snabbt, vilka är utmaningarna?
Precis! Bland utmaningarna med att växa finns allt från att hålla lagersaldot på rätt nivå och ha ett varierat budskap i marknadsföringen till att organisera lagerutrymmet som snabbt blir trångt och att säkerställa att det alltid finns tillräckligt med personal på plats.
Vi har fantastiska medarbetare som har ställt upp till hundra procent under åren. Vi har låg personalomsättning och väldigt många medarbetare har varit med från tidiga år och bidrar varje dag till verksamhetens utveckling.
Gör ni allt arbete själva på plats i Helsingborg?
Även en entreprenörssjäl som gärna vill vara med och bestämma har med tiden fått lära sig att det viktiga är att fokusera på det man är duktig på. I företaget har vi personal som är väldigt vassa på exempelvis inköp, logistik och kundtjänst. Samtidigt som vi tar in hjälp med redovisningstjänster och marknadsföring. Särskilt när vi expanderar på utländska marknader är det skönt att veta att vi exempelvis följer lokala momsregler och att budskapet i marknadsföringen är träffsäkert på de lokala marknaderna.
När det kommer till kundtjänst har vi ett väldigt bra team på plats lokalt i Helsingborg, vilket är viktigt för att vi ska kunna ge pricksäkra råd till en kund, som exempelvis undrar hur lång en specifik typ av skoinlägg är eller hur tjockt tyget på en ny modell av en barfotasko är. Då är det enkelt för medarbetarna att snabbt kunna springa ner på lagret och mäta, känna och klämma på produkten för att sedan kunna ge ett bra svar.
För kundtjänst har vi dessutom ett väldigt bra samarbete med OnlineFactory, som förutom att hjälpa oss när vi har mycket att göra på kundtjänsten vid ordertoppar och kampanjer, även kan hjälpa oss att hålla en bra nivå på kundtjänsten på andra språk än svenska.
Vilka framtidsplaner har ni för Fotbutiken?
Vi ska fortsätta växa med kvalité och kundnöjdhet på fler platser i Europa. Vi har under många år arbetat hårt för att hålla Sverige på fötter och på senare tid har vi vuxit snabbt även utanför Sverige. Under det kommande året vill vi prova att doppa tårna på fler platser utomlands. Först ut är den tyska marknaden. Där bor ju som bekant över 80 miljoner människor, vilket enligt min gamla skolmatematik borde betyda att det finns minst 160 miljoner fötter. Så nog borde det finnas möjlighet nå ut till kunder som är i behov av hålfotsinlägg, nagelsaxar och stabiliserande knästöd även där, avslutar Philip Lexander.
OnlineFactory — en leverantör med specialisering på e-handel
OnlineFactory erbjuder en outsourcad kundtjänst på alla nordiska och europeiska språk. En av de stora fördelarna med OnlineFactorys lösning är att företagen får egen dedikerad personal som arbetar direkt för dem, i deras system.