ANNONS

Det nya normalläget - så här vill kunderna shoppa: "Sverige är ledande"

Ett område hamnar dock Sverige efter på
"En stor ökning".

Nets har precis släppt en ny rapport, baserad på två stora undersökningar där både konsumenter och handlare i Norden deltog.

Den mest framträdande insikten från rapporten är att hela 71 procent av de nordiska detaljhandlarna har integrerat sina fysiska och digitala försäljningskanaler. Något som pekar på att handeln snabbt anpassar sig till kundernas beteende, som idag förväntar sig en sömlös övergång mellan online- och butiksupplevelser.

ANNONS

Det nordiska land som kommit längst med att slå ihop webb med fysisk butik är, enligt rapporten, Sverige med 68 procent. Därefter kommer Finland med 63 procent, Norge kommer direkt efter med 62 procent och sist landar Danmark med 58 procent.

Cirka två av tre handlare som har onlineförsäljning eller -bokningar har kopplat ihop sina två försäljningskanaler. Det är en stor ökning jämfört med tidigare. Även om det finns små skillnader mellan länderna, är Sverige ledande i detta avseende. Detaljhandel och livsmedelsbutiker är främst integrerade, medan transport är minst integrerat. Alla handelskategorier ligger dock över 50 procent, skriver man i rapporten.

Den slutsats man drar av det här är att omnikanal inte bara är en trend, utan en nödvändig utveckling för att möta dagens konsumenter och deras digitaliserade beteenden och vanor. Samt för att stärka sin konkurrenskraft på marknaden.

Click & Collect i Norden

Något annat som rapporten lyfter är de nordiska konsumenternas benägenhet att använda Click & Collect. Här är Sverige inte lika högt upp listan. Så här ser fördelningen ut:

  • Norge: 70 procent
  • Danmark: 57 procent
  • Sverige: 43 procent
  • Finland: 35 procent

En intressant trend är också att 12 procent av de nordiska detaljhandlarna planerar att införa Click & Collect-lösningar.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se