I USA infaller readagen Black Friday alltid på fredagen efter Thanksgiving, och utgör på så sätt startskottet för julhandeln. Nu är fenomenet på väg att ta steget ut på den svenska marknaden. Enligt e-handeln Komplett, som hänvisar till en undersökning som Klarna har gjort, känner numera hälften av svenskarna till vad Black Friday är för en dag.
- Black Friday har utvecklats till att bli vår i särklass viktigaste handelsdag. Därför blir jag inte förvånad när jag hör att över hälften av alla svenskar svarar att de vet vad Black Friday är, säger Lene Iren Oen, som är Kompletts kommersiella direktör.
I år infaller Black Friday, som fått sitt namn på grund av att butikerna då fått svarta (och inte röda) siffror, den 27 november. Komplett väntar sig att omsättningen då kommer att vara tjugo gånger högre än en normal handelsdag.
- Black Friday är känt för sina bra erbjudanden och vi har redan startat vår marknadsföring. Trycket i nätbutiken under Black Friday påminner om varuhus och shoppinggator dagarna innan jul, säger Lene Iren Oen.
Uppdatering: Ehandel.se angav tidigare att Komplett väntade sig en ökning på 20 procent på Black Friday, men korrekt är alltså att bolaget den dagen väntar sig en omsättning som är tjugo gånger högre än en normal handelsdag.