Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Jordklok snurrar snabbt igen: "Ska nå rekordnivåer"

Lars Baric, grundare och vd på Jordklok
"Ett år med störst förändringar".
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

E-handelsföretaget Jordklok har stängt räkenskapsåret 2023 och redovisar siffrorna i en färsk rapport.

Intäkterna minskade med tre procent till 52,8 miljoner kronor. Företaget har samtidigt lyckats minska sina totala rörelsekostnader under året. Särskilt positivt är minskningarna av varuinköp, övriga externa kostnader och personalkostnader.

ANNONS

Detta har bidragit till en förbättring av rörelseresultatet, jämfört med föregående år. Trots minskade rörelsekostnader har bolaget fortfarande redovisat en förlust för 2023. Men förlusten är betydligt mindre.

Rörelseresultatet gick från minus 4,6 miljoner kronor under 2022, till minus 200 000 kronor i fjol.

Den kraftiga förlusten på drygt 4,5 miljoner kronor under 2022 berodde till stor del på medvetna och stora investeringar i lager och logistik samt ett kontorsbyte, säger Lars Baric, grundare och vd på Jordklok, till Ehandel.

2023 gick enligt plan, och vi är stolta över att ha vänt vår tidigare förlust under 2022 till ett nästan break-even-resultat.

"Gett fina resultat"

Fjolårets siffror har bolaget dock lagt bakom sig och fokuserat på de satsningar som planerades för 2024.

Året 2023 känns nu långt bort och med endast ett kvartal kvar av 2024 ser vi en enormt fin omsättningsökning, jämfört med föregående år. Det här året har varit ett år med störst förändringar i Jordkloks historia skulle jag säga, och vi har gjort flera ökade marknadssatsningar och förändringar inom hela bolaget, som verkligen gett fina resultat.

Och tempot avtar inte framåt. Nästa år ska man med en tydlig strategi, nya marknadssatsningar och förändrat arbete internt nå nya milstolpar.

Under 2025 kommer vårt fokus att ligga på att förädla de lärdomar vi har dragit av alla de fina aktiviteter vi gjort under 2024. Under 2025 ska vi nå tillbaka till de rekordnivåer vi såg under 2021, då pandemin drev på efterfrågan, avslutar Lars Baric.

Dela artikeln: