E-handeln sticker ut i månadens Handelsbarometer, då delbranschen lyckas nå över det neutrala värdet 100, vilket signalerar att branschen nu för första gången sedan 2022 ser ljusare på kommande tre månader, jämfört med samma period i fjol. Särskilt positivt ser man på försäljningen och lönsamheten, skriver Svensk Handel.
E-handeln ska under förra månaden sett en uppgång med 6,0 enheter, jämfört med månaden innan.
Det råder inga tvivel om att stora delar av e-handeln haft det väldigt tufft. Utöver den globala konkurrensen har givetvis det minskade konsumtionsutrymmet bland konsumenter skapat stora utmaningar för många e-handelsföretag. Vi hoppas att månadens siffror håller i sig, och ger delbranschen en välbehövlig skjuts, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Det sägs vara en längre period av låga inflationsutfall och räntesänkningar som gör att handlare vågar tro på en ljusare framtid.
Butikshandeln (fysisk handel) och partihandeln hamnar tyvärr inte över 100-gränsen. Butikshandeln stiger med 7,8 enheter till 98,9 och partihandeln med 5,3 enheter till 93,2. Butikshandeln hade alltså den starkaste uppgången.
Vi gläds givetvis åt att trenden går i rätt riktning. Det var verkligen på tiden givet de senaste månadernas lite dystrare siffror, säger Sofia Larsen.