ANNONS

Mockbergs nya rekordår - "största som hänt i mitt yrkesliv"

Elvira Eriksson (Foto: Mockberg.com)
Siktar mot 100 miljoner.

Klockvarumärket Mockberg har släppt siffrorna för 2023. Intäkterna mer än dubblades och ökade med 165 procent, till 61 miljoner kronor. Det skriver Breakit.

Årets resultat fick också ett rejält uppsving. Det växte med över 2700 procent och landade på en vinst om 5,1 miljoner kronor.

Det känns som att vi har hittat vår målgrupp, vet vad de vill ha och förstått hur vi ska nå ut till dem, säger grundaren Elvira Eriksson, till sajten.

Vi fokuserar på att vara där vår målgrupp är, det vill säga i sociala medier, som på Tiktok och Facebook. Vi jobbar tillsammans med några av Sveriges största influencers som vi vet att våra kunder följer. Bland annat Alice Stenlöf, Kenza och Sanne Josefsson. Förutom det har vi ett starkt community via våra nyhetsbrev och i lojalitetsprogram.

ANNONS

En starkt bidragande faktor är tillväxt på bolagets befintliga marknader: Sverige och Norge. Under året har man dessutom intagit en ny jättemarknad, i form av Tyskland.

Under 2024 jobbar bolaget mot att nå nästa stora milstolpe.

Vi ska över 100 miljoner i omsättning i år, säger Elvira Eriksson och fortsätter:

Lönsamheten fortsätter i samma takt som förra året. Vi säljer mer produkter från ett befintligt sortiment, så vi har inte skapat några merkostnader.

Mockberg har i år hunnit lansera sin e-handel i Danmark, och om några veckor ska bolagets första fysiska flaggskeppsbutik slå upp portarna på NK i Stockholm.

Det är det största som hänt i mitt yrkesliv. Det är en stor 90 kvadratmeters stor lokal, som håller på att förberedas nu. Det kommer att bli otroligt. I år är det också 10 år sedan jag och min bror startade bolaget, så det känns extra roligt på grund av det.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se