Googles senaste kvartal var ett av de bästa de någonsin haft. Den största anledningen till detta har varit e-handelns tillväxt som Google tar del av. Google drivs till stor del av e-handeln och när den växer så växer Google. Det senaste kvartalet steg omsättningen med 26 procent för företaget. New York Times skriver följande:
"While Google’s e-commerce offerings drove its search business during the quarter, the company also began to convince investors that it is successfully moving into new businesses, particularly mobile and display ads."
I och med Googles byte av CEO, som vi skrivit om här, det senaste kvartalets intäkter och expansionen inom nya områden ska de nu utöka sina anställda i Europa med 20 procent. Detta kommer innebära tusen nya anställda och ungefär hälften kommer vara säljare.
Samtidigt utökar även Facebook sitt europeiska kontor med 100 personer. Även här handlar det främst om säljare. Båda företagen utökar alltså sin styrka av säljare och fokuserar på den europeiska marknaden. Detta samtidigt som Yahoo och Myspace sparkar hundratals anställda. Vilka två företag som går segrande in i framtiden är ganska tydligt.
Det intressanta är dock att både Facebook och Google satsar hårt på den växande e-handelsmarknaden. Båda företagen vill ta så stor del av kakan som möjligt. I fall att denna konkurrens kommer leda till bättre priser och exponeringar eller endast fler jobbiga telefonförsäljare får tiden utvisa.