H&M skriver att man hade en god kostnadskontroll under perioden men att rörelseresultatet påverkades negativt av valutakurseffekter och avvecklingskostnader.
Om man bortser från dessa effekter var rörelsemarginalen under tredje kvartalet jämförbar med föregående år, trots en betydande ökning i marknadsföringskostnader under kvartalet. Dessa syftar till att stärka H&M-varumärket på lång sikt, med start från lanseringen av höstkollektionen i september.
Omsättningen under de första nio månaderna av räkenskapsåret uppgick till 172,3 miljarder kronor. Rörelseresultatet ökade med 24 procent och uppgick till 12,7 miljarder.
2024 är ett år då vi lägger grunden för framtida tillväxt. Vi ökar takten i förbättringarna av vårt kunderbjudande och prioriterar bort sådant som inte stärker våra varumärken eller bidrar till vår försäljning och lönsamhet. Konsumenternas levnadskostnader har varit höga under året, och samtidigt fortsätter vi att se turbulens i omvärlden, kommenterar Daniel Ervér och fortsätter:
Externa faktorer har påverkat våra intäkter och inköpskostnader mer än vi förväntat oss. För närvarande uppskattar vi att årets rörelsemarginal blir lägre än 10 procent. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkter, shoppingupplevelsen och marknadsföring och ser redan att de insatser vi påbörjat ger effekt. Vi är övertygade om att vår plan kommer att bidra till ökad försäljning och lönsamhet.