Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Jätten växer och förvärvar uppstickare - "omedelbar tillväxt"

Mattias Ankarberg
"Riktiga entusiaster".
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

Thule är ett svenskt anrikt företag som grundades år 1942. Idag driver man både fysiska butiker och e-handel runt om i världen.

För ett år sedan klev Mattias Ankarberg in som vd. Han kom närmast från Byggmax, där han var vd och koncernchef.

LÄS ÄVEN: VD:n lämnar efter sex år - tar över anrika miljardbolaget

ANNONS

Så hur går det egentligen för friluftslivsjätten? Det ska vi kika närmare på idag. Siffrorna för årets första halvår är nämligen summerade och visar att både intäkter och resultat ökat för gruppen.

Omsättningen ökade med fem procent, jämfört med samma period 2023, och landade på 5,5 miljarder kronor. Rörelseresultatet (EBIT) steg samtidigt med 4,7 procent och uppgick till 1,1 miljarder.

Bolaget lyfter två vertikaler som man är extra stolta över, i det andra kvartalet. Den ena är bruttomarginalen som uppgick till 44,4 procent vilket är det starkaste någonsin för ett enskilt kvartal. Och den andra är EBIT-resultatet i kvartalet, som växte med 3 procent. Det var också det högsta någonsin för ett andra kvartal, med undantag för pandemiåren.

Nytt förvärv klart

Idag jobbar Thule med 138 marknader i världen, och under det senaste halvåret lanserade man e-handel i två nya länder: Tjeckien och Polen.

Lanseringarna bidrog omedelbart till tillväxten i DTC-kanalen, skriver vd:n i rapporten.

Den nordamerikanska marknaden visar dock fortfarande få tecken på återhämtning och förblir mer utmanande än dess europeiska motsvarigheter.

Efter slutet av andra kvartalet förvärvade Thule det tyska cykelvagnsföretaget Reacha, som ska komplementera bolagets segment "multisport- och cykelvagnar för barn". Reachas årliga försäljning ligger på 9 miljoner kronor, och kommer att integreras i Thules varumärke och verksamhet.

Reacha är en liten men ledande aktör inom cykelvagnar för transport av vattensport- och annan utrustning. De bästa produkterna utvecklas ofta av riktiga entusiaster, och Reacha växte fram ur grundarens behov av att transportera surfbrädor till stränderna längs den franska Atlantkusten. Idag är cykelvagnar för utrustning en liten men snabbt växande kategori i Europa och i sin linda i Nordamerika, står det i rapporten.

Dela artikeln: