ANNONS

Därför lyckas du inte med din influencer marketing-kampanj

ANNONS

Influencer marketing spelar en allt större roll inom marknadsföring. Men hur ska man egentligen tänka kring det? I en gästkrönka delar Ylva Källén, Influencer Marketing Manager på mediebyrån OMD, med sig av sina bästa tips för att lyckas.

Influencer marketing är en kraftfull och effektiv metod för att nå en bredare publik och skapa autentiska kopplingar till kunderna. Så då är det väl bara att hitta den profil med flest följare i den budgetklass man har råd med!? Riktigt så lätt är det inte. Så för att ge dig verktygen för att arbeta framgångsrikt med influencer marketing kommer här några centrala principer och metoder. 

1. Målgruppsanalys och val av influencers 

En grundläggande komponent för att få önskat resultat av en influencer marketing-kampanj är att identifiera och förstå målgruppen för varumärket eller produkten. En väl genomförd målgruppsanalys hjälper till att identifiera vilka profiler som är mest relevanta och effektiva för att kommunicera ditt budskap. Några viktiga punkter att utvärdera vid målgruppanalys och matchningen av rätt influencers kan vara: 

  • Demografisk data: Samla information om ålder, kön, geografisk plats och andra viktiga demografiska variabler för din målgrupp.  
  • Intressen och beteenden: Förstå vilka intressen och beteenden din målgrupp har för att nå dessa genom en matchande profil. 
  • Plattform: Identifiera vilka sociala plattformar din målgrupp är mest aktiva på för att välja profiler med stor following på just den kanalen. 
  • Räckvidd och engagemang: Undersök inte enbart hur hög räckvidd en influencer har, utan också hur engagerade deras följare är. Ett högre engagemang tyder på en hög påverkan på mottagarna. Och fastna framförallt inte i antalet följare en influencer har, det är ju faktiskt helt ointressant! 
  • Tidigare samarbeten: Titta på tidigare samarbeten som den specifika influencern har gjort för att se hur de har framställt andra varumärken och produkter. Detta ger en inblick i hur de kommer presentera ditt budskap.

2. Skapa autencititet och relationer  

En av de mest framträdande fördelarna med influencer marketing är förmågan att skapa autentiska kopplingar till en produkt eller varumärke. Genom att samarbeta med influencers som redan har förtroende och engagemang från sin publik kan ditt varumärke nå ut på ett mer personligt och trovärdigt sätt. Som största påverkare för att testa en ny produkt är influencers uppger respondenterna i en studie av IZEA Insight 2022, efterföljt av andra mer traditionella annonser.

Därmed är det viktigt att bygga bra relationer med influencers och ge dem frihet att uttrycka sig på sitt eget sätt för att behålla deras äkthet. Följarna genomskådar lätt opersonliga och konstlade samarbeten som inte känns som en naturlig del av profilens vanliga organiska innehåll på plattformen.  

3. Tydliga och mätbara resultat 

För att kunna bedöma framgången med influencer marketing är det nödvändigt att fastställa tydliga mål och ha mätbara resultat. Identifiera vad du vill uppnå med din influencer-kampanj, oavsett om det handlar om ökad varumärkesmedvetenhet, ökad försäljning eller förbättrat engagemang på sociala medier. Genom att sätta upp mätbara mål kan du utvärdera framsteg och justera din strategi efter behov.

Kom dock ihåg att influencer marketing kan skilja sig från andra medier vad gäller uppföljning av resultat. Att se på metrics så som CPM (kontaktkostnad) blir mindre aktuellt då det i en influencerkostnad ingår så mycket mer än enbart annonsräckvidd, t ex kanske det ingår associationsrättigheter för vidare spridning av materialet i köpt annonsering samt kostnad för att producera materialet.

Istället är det mer intressant att utvärdera hur annonserna faktiskt påverkat mottagaren, vilket kan göras genom klick, genomsnittlig tittartid och engagemang.  

 4. Öppen kommunikation och tydliga riktlinjer 

För att undvika missförstånd och oönskade resultat är det viktigt att ha en öppen och tydlig kommunikation med influencers. Innan du inleder ett samarbete bör du diskutera och komma överens om riktlinjer och förväntningar för kampanjen. Var tydlig med vad du vill att influencern ska kommunicera och hur produkten eller varumärket ska framställas.

Samtidigt är det viktigt att ge influencern utrymme för kreativitet och personlig prägel på samarbetet. Genom att ha en öppen dialog kan du säkerställa att alla parter har en samsyn och att det tilltänkta budskapet når fram. 

5. Långsiktiga partnerskap – större samarbeten 

Att arbeta med influencer marketing handlar inte enbart om att genomföra sporadiska kampanjer. För att bygga starka kopplingar och uppnå kontinuerlig tillväxt är det ofta fördelaktigt att sträva efter långvariga partnerskap med väl utvalda influencers, och skifta fokus bort från tillfälliga samarbeten. En nyligen genomförd undersökning indikerar till exempel att det är dags att avskaffa användandet av rabattkoder.

Istället kan du göra en mer betydande inverkan på influencers följarskaror och få tillgång till en ständigt växande publik genom att bygga långsiktiga relationer. Långsiktiga partnerskap ger också möjlighet att utveckla och anpassa kampanjer över tid, baserat på gemensamma mål och strategier. 

Strategi, planering och flexibilitet

Sammanfattningsvis kan influencer marketing som görs på rätt sätt vara en kraftfull strategi för att marknadsföra ditt varumärke eller produkt i dagens digitala värld. För att lyckas krävs det noggrann planering och en implementering som utgår från målgruppsanalys, autenticitet, mätbara resultat, långsiktiga partnerskap och tydlig kommunikation. Då kan du maximera effekten av din marknadsföring.

Var medveten om att influencer marketing är en föränderlig arena som kräver konstant övervakning och anpassning till trender och beteendemönster. Genom att bevaka detta håller du även koll på din målgrupps utveckling vilket kan vara användbart även till andra strategiska aktiveringar.

Med rätt strategi kan influencer marketing bli en central del för ditt företags tillväxt och hjälpa dig att nå ut till din målgrupp och engagera den på ett meningsfullt sätt.

Bild av Ylva Källén
Ylva Källén
Ylva Källén