Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Finska jätten erövrar Sverige - VD:n talar ut om satsningen

Johan Ljung, vd för Motonet i Sverige
"Är inte här för att testa, utan här för att stanna".
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Den finska Biltema-utmanaren Motonet har bestämt sig för att erövra Sverige. De öppnade sitt första varuhus här i september 2023 och många, många fler ska det bli.

Investeringsviljan är mycket stark och bolaget satsar stenhårt för att ta marknadsandelar snabbt och bli en stor aktör att räkna med.

Men hur ser det ut med e-handelsstrategin jämte varuhusen? Och hur stor är den egentligen? Ehandel har tagit dessa frågor - och fler - till Johan Ljung, vd för Motonet i Sverige, som berättar om hur man ska växa på nätet, varför man investerar tungt på den svenska marknaden och om kedjans planer för vårt avlånga land.

ANNONS

Men han vill inte visa alla korten än. Inte så konstigt med tanke på den stenhårda konkurrenssituationen, där man också tävlar med danska Thansen som försöker göra en liknande resa här.

Vi kommer så klart inte prata om våra konkreta siffror, affärsplaner och strategier officiellt. Vår e-handel är en viktig försäljningskanal där vi ska sälja en herrans massa produkter. Idag är det en mindre omsättningsandel än vad det kommer att bli, då vi inte marknadsför oss vitt och brett utan främst går lokal där vi också finns fysiskt. När vi växer fysiskt så kommer e-handeln växa, då vi samtidigt kommer synas mer, säger Johan Ljung till Ehandel.

Samtidigt som e-handeln är ett mindre kugghjul i maskineriet för kedjan i dag, så ser han att det mycket väl kan komma att ändras över tid.

Jag är övertygad att e-handeln kommer att vara ett av våra största varuhus över tid, men vi har börjat lugnt och försiktigt och tar steg uppåt för varje dag, säger han.

Precis som för aktörer med stor fysisk närvaro överlag är webbutiken inte bara en butik utan också ett viktigt skyltfönster utåt som kan dra konsumenter till de fysiska varuhusen. Får man ihop alla bitarna på ett bra sätt så kan man åstadkomma det där som så många suktar efter: En framgångsrik omnikanal.

Vår hemsida är också en viktig kommunikationskanal ur ett marknadsföringsperspektiv för att kunderna ska upptäcka oss och vårt koncept. Och så klart genomföra ett köp, oavsett var de sedan väljer att göra detta. Det är egentligen irrelevant för oss var kunden väljer att besöka oss eller handla av oss, vi är ett Motonet och ska överträffa förväntningar i alla kanaler.

Så löser de logistiken

Motonets logistikcenter ligger i dag hemma i Kerava (Kervo) i Finland. Det är även härifrån beställningarna i den svenska webbutiken skickas i dag. Men för den som hellre vill uppleva varan på plats innan köp, så går det redan nu att påbörja köpet i e-handeln och avsluta det i närmaste varuhus.

Idag kan man både kolla saldon och placeringar, reservera eller beställa produkter för uthämtning i varuhusen våra på vår hemsida. Det kommer fortsätta och vi jobbar ju ständigt med utveckling och optimering. När kunden beställer varor på vår hemsida sänds de främst från vårt logistikcenter i Kerava. Men en del produkter sänds också från Sundsvall där vi har en mindre logistikhubb som hanterar varor som är olämpliga eller olönsamma att sända från Finland.

Men i takt med att webbutiken ökar i popularitet, och varuhusen blir fler, talar mycket för att man kommer att behöva bygga ett lager här med för snabbare och smidigare hantering.

I framtiden så kommer vi troligtvis behöva ett mindre svenskt logistikcenter, men det ligger ett par år bort. Vi behöver växa mer innan vi är där.

En intressant aspekt av Motonets offensiv är att de inte är ensamma. Vi ser en rad stora aktörer, i olika kategorier, som plöjer ned stora resurser på att etablera sig i Sverige just nu.

Varför är den svenska marknaden så het just nu för nordiska aktörer?

Jag kan så klart inte svara för andra aktörer, men vi har haft en långsiktig etableringsplan för Sverige. Det är en marknad lik Finland där vi ser utrymme för vårt koncept och en möjlighet att ta marknadsandelar. Vi är övertygade om att vi är lite bättre än våra konkurrenter och genom att överträffa kundens förväntningar kommer vi lyckas.

"Vi har tålamodet"

Samtidigt som bolaget tryckt plattan i mattan menar han att det hade kunnat läggas i en extra växel, men att man vill vara mer noggranna med var man etablerar sig för att få bästa möjliga start och täckning.

Vi har valt en strategi med en relativt snabb expansion, men egentligen är den inte så snabb. Vi skulle kunnat öppna över tio varuhus idag men det har vi inte. Utan vi har tålamodet och väljer bara lägen som passar oss över tid, då vi inte är här för att testa om Motonet funkar i Sverige, utan vi är här för att stanna och lyckas.

Hur mycket är drivet av lågkonjunkturen och möjligheten att ta marknadsandelar genom att konkurrera om bästa priserna?

Inte alls. Vi har en stabil långsiktig prissättning där kunden ska veta att man varje dag året om kan besöka oss och göra en trygg affär på alla sätt. Vi säljer inte lågprisprodukter som då också ofrånkomligt får lägre kvalité. Vi saluför bra varumärken till marknadsmässiga priser, med kompetensbaserad service innan, under och efter köpet.

Vilka ser ni som era främsta konkurrenter i landet och vilka möjligheter har ni att utmana dem?

Ur en konceptuell synvinkel så konkurrerar vi med riktigt starka varumärken i Sverige. I de företagsnamnen som vi brukar jämföras med så är det mäktiga institutioner som får förfrågningar ifrån kommuner. Där är inte vi, utan det kanske har varit mer tvärtom vi som ringt och sålt in Motonet, säger Johan Ljung.

Utmanar jättar och specialister

Han påpekar också att bolaget, i och med sitt breda utbud, inte bara konkurrerar med tidigare nämnda Biltema och Thansen.

Han nämner bland annat Motonets fiskeavdelning och att de aspirerar på att vara bättre än fiskespecialisterna oavsett försäljningskanal. Med sitt verktygstorg vill man utmana de europeiska storspelarna. Och med över 20 000 reservdelar på hyllan i varje varuhus så fightas man med lokala bilverkstäder och reservdelskedjor.

Motonet är en blandning av väldigt många, både den mindre lokala bilverkstaden, den stora nationella omnikanals-kedjan och pure players. Vi konkurrerar med olika spelare i olika kategorier.

Vilken position har Motonet på den svenska marknaden om fem år?

Hur stora vi är och annat, det får tiden visa. Men om fem år är vi inte ”den finska kedjan som kommer till Sverige”. Då vet kunden över hela vårt avlånga land vilka vi är och vad vi erbjuder.

Dela artikeln: