PostNord förbereder sig inför en ny rekordjul och räknar med att svenskarna kommer att shoppa julklappar på nätet för 5,4 miljarder kronor, minst. Men man är långt ifrån ensamma om att tro på rekordsiffror under julhandeln.
Logistikleverantören Bring och betalningsföretaget Klarna har även de frågat svenskarna om årets julhandel på nätet. Sex av tio säger att de kommer att handla lika många eller fler julklappar på nätet jämfört med förra året.
Därmed kommer nästan 4 miljoner svenskar att julhandla på nätet i år enligt Bring och Klarna, en ökning med 450 000 personer. Samtidigt väntas den genomsnittliga svensken spendera 2526 kronor på julklappar på nätet, något som skulle innebära att totalförsäljningen i år hamnar över tio miljarder kronor.
– Vi förväntar oss att julhandeln på nätet kommer att öka med nästan 20 procent i år, säger Anna Borg, Nordenchef för Klarna.
Julhandeln börjar allt tidigare
Enligt Johan Holgersson, marknadsdirektör för e-handel på Bring, visar siffrorna på en tydlig trend som pågått sedan några år tillbaka.
– Det här visar med all tydlighet att näthandel har blivit en naturlig del av julhandeln. Jag vågar påstå att julhandeln på nätet kommer att vara större än julhandeln i vanliga butiker inom två eller tre år, säger Johan Holgersson.
Något som även e-handelsaktören Komplett Group kan hålla med om. Under november och december förra året omsatte Komplett Nordic nästan 950 miljoner kronor. I år räknar med en tillväxt i julhandeln på 15 procent.
– Trenden har varit tydlig de senaste åren. En större del av julhandeln har flyttats från fysiska butiker till nätbutiker, och i synnerhet de hårda paketen, säger Lene Iren Oen, kommersiell direktör för Komplett.
En annan tydlig trend är att julhandeln börjar tidigare på året.
– Redan i september och oktober börjar svenskarna leta efter julklappstips, men för vår del är det Black Friday den 27 november som är startskottet för julhandeln, säger Lene Iren Oen.