Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Maten flyger av hyllorna: “E-handelsandelen ligger stabilt”

Karin Brynell, vd
“Stärkt köpkraft”.
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel har nu sammanställt siffrorna från augusti, och det ser lovande ut. Dagligvaruhandeln ökade med hela 4,4 procent under förra månaden och enligt branschorganisationen ser man nu en ljusning i marknaden.

I juni var tillväxten 1,4 procent och under juli månad 4 procent.

ANNONS

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under augusti och det går att skönja en förhoppning om stärkt köpkraft. Vi ser fortsatt en avmattande inflation och augusti var den åttonde månaden i rad då prisutvecklingen för livsmedel och alkoholfria drycker var lägre än den övergripande inflationen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Hur såg det då ut inom e-handeln specifikt? Jo, näthandeln med mat ökade i linje med det övergripande snittet och en tillväxt på 3,9 procent noterades. Hemleveranser, som många kallar den äkta e-handeln, ökade dock inte.

Hemleverans minskade med 0,3 procent och upphämtning i butik ökade med 9,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i augusti till 3,9 procent, skriver Svensk Dagligvaruhandel.

Av den totala e-handelsförsäljningen ska hemleveranser stå för 56 procent och upphämtning i butik för 44 procent. Ackumulerat över hela 2024 så ska e-handeln med dagligvaror växt med 5,5 procent.

Dela artikeln: