Hitintills har kunder som handlar från någon av Systembolagets cirka 500 ombud varit tvungna att först åka till ombudet, som kan utgöras av till exempel en butik eller en bensinstation, och där göra sin beställning. När sedan leveransen är på plats någon dag senare har kunden fått åka tillbaka till ombudet för att där hämta sina varor. Nu slipper ombudskunderna det första steget i processen eftersom de nu kan göra sin beställning i Systembolagets e-handel.
– Den nya tjänsten gör det enklare och smidigare för kunderna att genomföra sina beställningar direkt via systembolaget.se, vilket innebär en förbättrad service för kunder som tidigare gjort sina beställningar hos Systembolagets ombud, säger Peter Lundvall, driftansvarig för Systembolagets e-kanal.
Oklart hur det blir med hemleveranser
Servicen har nu införts hos ett 60-tal ombud och planen är att samtliga ombud ska fungera enligt den nya modellen någon gång i april. Tanken bakom ändringen ska framför allt vara att förenkla för de kunder som inte bor nära ett Systembolag.
De allra flesta som handlar via Systembolagets e-handel får i dag hämta upp sina beställda varor i någon av kedjans butiker. Dock pågår sedan hösten 2013 ett försök med hemleverans på ett antal orter i Sverige. Systembolagets presstjänst kunde i dag inte ge något besked om hur det går med försöket eller när ett beslut om dess framtid kan tänkas tas.