När Webhallen lanserade sitt medlemssystem kunde man bland annat ladda upp en egen profilbild, få speciella erbjudanden och få poäng på sina köp. Det kändes dock inte jättelångt ifrån andra butikers tidigare försök med medlemsklubbar.
Men Webhallen har inte suttit stilla utan lanserade för en vecka sedan en uppdatering till medlemsportalen som förutom att putsa till det grafiska även tar hela verktyget till en ny nivå. Det talas en del om gamification, att föra in spelelement i handeln för att locka till merförsäljning och mer engagerade och lojala kunder.
Nej det är inte ett spel, utan en nätbutik (Webhallen.com)
Gamification är något Webhallen verkar ha lyckats med när Anton Nilsson, marknadschef på Webhallen, berättar vad som hände i helgen.
- Vi hade nu i helgen en kille som lade en order i varje butik vi har i Stockholm för att sedan hoppa på cykeln och turnera runt och låsa upp alla butiksachievements. Varje order i respektive butik var också smart lagd så att den skulle bidra till att låsa upp något annat achievement, berättar Anton Nilsson.
"Ett oerhört engagemang"
Att engagera kunderna via achievements och digitala emblem, badges, ska alltså fungera. Anton tror att intresset för detta kommer att öka i och med att de fortsätter att jobba med medlemssystemet.
- Vi har sett ett oerhört engagemang och intresse än så länge. I och med att systemet finslipas, buggar rättas till och nya förmåner introduceras så tror vi att intresset bara kommer att växa.
Ehandel.se har testat systemet och det finns hundratals olika achievements man kan låsa upp. Vi frågade Anton om det inte tagit mycket av företagets tid att utveckla.
- Vi har lagt en del resurser ja, men det är mångas arbete och vi kan inte påstå att något annat skulle bli lidande.
Ett av många achievements man kan låsa upp
Även om en stor del av Webhallens kunder är datorspelsnördar så säljer man också inom kategorier som "Hem & Hushåll" och kundbasen lär alltså vara mycket bredare än bara datorspelare.
Är alla era kunder nördiga nog att ta detta till sig? Ni avskärmar er inte ifrån vissa kunder?
- Vi tror absolut inte att alla kunder tar till sig systemet i sin helhet men det fina är ju att det behöver man inte, de får likväl achievements och XP och stiger i rank, låser upp fler förmåner och så vidare. Sedan finns det dem som verkligen går in för det.
Kan ni se en försäljningsökning direkt relaterat till denna gamification?
- En viss extra försäljning kan vi se, det som vi direkt kan härleda till det nya medlemssystemet handlar dock mest om småköp för att låsa upp specifika achievements. Huvudsaken är dock att systemet är kul och engagerande. Vi är själva gamers at heart och vi gillar idén om att göra kunden mer personlig. Utan att för den sakens skull avslöja någon vital information om dem.
Kunderna kan i det nya systemet öppna sin profil och tävla med andra kunder om vem som, i princip, är bästa kunden. Man kan även bli vänner med andra kunder vilket också ger extra poäng.
En kund i toppen med 38 achievements
Det nya systemet låter dock även kunder som inte handlar för mycket pengar tävla mot de med större spenderarbyxor.
- Med det nya systemet ger vi alla kunder en möjlighet att stiga i graderna, de som handlar för stora ordersummor stiger i vanlig ordning. Men nu får de kunder som handlar mer frekvent fast för mindre belopp också en chans att ”komma ikapp”. I slutändan känns det viktigt, att vi har ett medlemssystem som kan gynna både lojalitet och big spenders utan att de undantar varandra.
Vem är geniet bakom satsningen?
- Den drivande faktorn har varit vår VD, Wilhelm Sporrong, sen har vi alla hjälpts åt och komma med idéer, nya uppslag och finjusteringar, säger Anton Nilsson.