Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Kedjan förlorade 100 miljoner - kräver skadestånd efter attacken

"Fått omfattande ekonomiska konsekvenser".
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

De flesta minns nog den stora IT-attacken i början av året som lamslog flera stora handlare, och andra aktörer. Ransomware-angreppet som skedde mot hostingleverantören Tietoevrys datacenter i Sverige fick förödande konsekvenser för många av deras svenska kunder.

En av de som drabbades hårdast var Granngården. De tvingades stänga både butikerna och e-handeln under en period, då deras IT-infrastruktur och affärssystem slogs ut och försvann. De har nu varslat Tietoevry om ett skadeståndsanspråk och förbereder en juridisk process i ärendet. De säger att Tietoevry haft grova brister i sina säkerhetssystem.

Totalt bedömer Granngården att attacken kostat dem över 100 miljoner kronor.

Detta är mycket allvarligt för Granngården och för Felleskjøpet, säger koncernchefen, Svenn Ivar Fure, i en kommentar.

ANNONS

Även efterdyningarna av attacken har varit en pina för bolaget. Skadorna på ekonomisystemet har inneburit manuell hantering av fakturaregistrering och betalning till leverantörer under en lång tid.

Dessutom ska det ha slagit mot tillgången på efterfrågade varor i butik. Kunderna har inte heller kunnat se ett korrekt lagersaldo eller genomföra inköpen via e-handeln.

Händelsen har fått omfattande ekonomiska konsekvenser för oss och varit krävande för våra kunder och för våra medarbetare. Vi anser att Tietoevry i Sverige har bidragit till denna situation och agerat grovt oansvarigt genom bristfällig säkerhet i verksamheten, säger Svenn Ivar Fure.

Granngården skriver att återställningsarbetet varit mycket omfattande  och att de tillfälliga lösningarna under uppbyggnadstiden krävt en stor mängd resurser. De backuper man fått tillgång till för de affärskritiska systemen har dessutom varit 13 månader gamla.

Nekade till brister

Ehandel frågade Tietoevry bara dagar efter attackerna huruvida de brustit i säkerheten.

Detta är frågor som vi måste titta på, och såklart noggrant utvärdera, i ett senare skede, efter att vi har hela bilden klar för oss. Nu måste vi lägga allt fokus på att få tillbaka funktionaliteten för våra kunder, var svaret vi fick då.

I uppföljande kommunikation hänvisade de sedan enbart till sina pressmeddelanden, för att i mitten på februari gå ut och säga att man inte hade några brister i sin IT-säkerhet.

"Pågående säkerhetssamarbete"

Enligt SvD hade dock Tietoevry dragits med stora säkerhetsbrister innan attacken, något tester med simulerade angrepp ska ha påvisat. Även då bemötte Tietoevry uppgifterna som felaktiga i ett pressmeddelande.

Vi har ett pågående säkerhetssamarbete med myndigheter och företaget granskas regelbundet av externa parter. Under åren har vi kontinuerligt investerat i att utveckla vår infrastruktur och säkerhet, och detta arbete fortsätter systematiskt, skrev man.

Granngården är heller inte ensamma om att kräva ersättning från Tietoevry. Även Rusta, som också drabbades hårt av attacken, avslöjade i mars att de inlett sådana samtal med leverantören.

LÄS ÄVEN: Flera stora e-handlare ligger nere - efter attack

Dela artikeln: