De grundades 2021 och har sedan dess vuxit i rask takt. Men det har också kostat på. Bolaget har varit beroende av externt kapital för att ta marknadsandelar, inte minst då man tar betydligt mindre betalt än globala jättekonkurrenter som Nespresso.
Vi har tittat på siffrorna för 2023 som visar en kraftig försäljningsökning från 1,1 till 4,3 miljoner kronor. Men även rörelseförlusten rusade, från -1,7 till -3,5 miljoner.
Omsättningen har ökat under året då företaget har haft ett större kundunderlag, skriver de i bokslutet.
De största utgiftsökningen har skett inom övriga externa kostnader som drog iväg från -1,9 till -4,8 miljoner. Utgiftsposten handelsvaror ökade också från -558 000 till -2,5 miljoner kronor.
Trots detta har bolagets soliditet knappt rört sig. Den har backat endast marginellt från 72,9 till 69,6 procent. Anledningen är en nyemission på drygt 5,5 miljoner kronor som gjort att kassan fyllts på från 393 504 till 2,8 miljoner kronor.
"Helt enligt plan"
Grundaren Jonathan Johansson berättade i slutet av förra året för Ehandel om de illröda förlusterna och att det var något man kalkylerat för inledningsvis.
Helt enligt plan som tillväxtbolag med prenumeration som affärsmodell, där en stor del av investeringen betalar tillbaka sig över tid, i form av återkommande intäkter, sa han då.
Han har också tunga investerare i ryggen som Spotify-grundaren Martin Lorentzon, samt Per Alm från Hiroy och Omid Ghanbari från Matspar.
Och så här sa han om nyemissionen:
Pengarna kommer att gå till att möta efterfrågan både när det gäller volymer men också produktsortiment. Vi har under året kunnat säkerställa affärens skalbarhet och tog därför nu in kapital för att kunna skala på enligt de förutsättningarna. En del av detta medför också att delar av kapitalet går till att bygga ut vår tekniska infrastruktur och organisation.
Planen i år är att fortsätta växa och så pass mycket att man kan närma sig lönsamhet.
Hela intervjun kan du läsa här nedan.
LÄS ÄVEN: Han vill revolutionera branschen: “Kopp för kopp utmana jättarna”