I dagarna expanderar Grace of Sweden, som i dag säljer exklusiva dopkläder via en svensk e-handel och två svenska återförsäljare, sin verksamhet till att även omfatta två återförsäljare i Norge. Men intåget i Norge är bara ett första steg ut på den europeiska marknaden.
- Vi har en sajt på engelska som inte är helt klar, men vi räknar med att ha den färdig om ungefär två veckor, säger designern Tina Olofsson som är företagets grundare.
Hon berättar att Grace of Sweden växer stadigt och för närvarande letar efter en styrelseledamot som är bra på just e-handel. För även om återförsäljarna bidrar med varumärkesstärkande insatser, så är på den egna e-handeln företaget vill satsa.
Ska säljas från Sverige
De äger redan en dansk domän och tittar även på länder som Finland, Tyskland och England. Men egentligen ser Tina Olofsson hela den kristna och katolska världen som en intressant framtida marknad.
- Det finns så många länder och det gäller för oss att välja väg och bestämma var vi ska satsa först. Vi vill först och främst ha en egen sajt men gärna också en representationsbutik i varje land. Vi tror att vi kan klara oss relativt bra på den engelska sajten ett tag framöver, men det kan också behövas sidor på till exempel spanska och ryska.
Men även när expansionen kommit en lite längre bit på vägen är tanken att produktionen ska ske från Sverige.
- Ja, så får det bli. Det är mycket hantverk bakom varje plagg eftersom kunden kan beställa till brodyr och andra tillbehör för att göra sin dopklänning unik.
Hur ser det ut med konkurrens i er bransch?
- Det finns inte så mycket konkurrens. Det mesta ser likadant ut som på 80-talet. Vi har ett mycket modernare utbud med ett 40-tal modeller i renare stilar som dessutom kan göras mycket mer individuellt anpassade. Och i dag är föräldrarna individualister, de vet vad de vill ha till sin bebis.
Bransch som kräver modernt tänk
Tina Olofsson berättar att Grace of Sweden tidigt riktade in sig på att vara moderna och att samtidigt försöka påverka. Till exempel har företaget använt sig av fotomodeller med olika handikapp och det har tagit fram en prideinspirerad regnbågsrosett som sedan såldes till Svenska kyrkan.
Är det viktigt att försöka vara modern i en så pass traditionell bransch?
- Ja, jag tror att det är jätteviktigt. Om man vill att traditionen med dop ska överleva och gå in i nästa generation så måste man släppa fram individualismen.