ANNONS

Snuvades på vinsten - omsatte 400 miljoner med megaresultat

Niklas Lagander, medgrundare (Foto: Photowall)
"En viss dämpande effekt".

I början av året så var e-handlaren Photowall nära att vinna Årets E-handel 2024. Trots att man fick se sig utklassade av Djerf Avenue så tvivlar vi på att Photowall fällde någon tår. Speciellt när vi nu läser deras bokslut för fjolåret.

Företagets omsättning steg nämligen med 16 procent under 2023 och landade på över 398 miljoner kronor.

ANNONS

Under räkenskapsåret har bolaget fortsatt sin geografiska expansion och försäljningsutvecklingen har varit positiv, skriver man i årsredovisningen.

Stabil tillväxt helt enkelt. Men rörelseresultatet ökar samtidigt med 45 procent till 130 miljoner kronor. Och på sista raden vänder man från en förlust på en halv miljon kronor, 2022, till positiva 6,5 miljoner kronor för 2023.

"Rustad att parera"

Bolaget räknar med fortsatt tillväxt under 2024, driven av bland annat den globala expansionen.

Om den svenska kronan fortsätter att stärkas mot de största utländska valutorna kan detta ha en viss dämpande effekt på omsättningsutvecklings-hastigheten jämfört med tidigare år. Bolaget har en flexibel affärsmodell med låg lagerrisk och låg andel fasta kostnader, och är således väl rustad att parera eventuella förändringar i såväl kundteenden som omvärld i stort.

I mars i år ingick Photowall ett samarbete med byrån Perfect Fools för att även öka tillväxten via influencersamarbeten.

Photowall grundades 2006 av bröderna Niklas och Charlie. Företaget säljer bland annat fototapeter och canvastavlor.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se