ANNONS

E-handlaren nästan fyrdubblar vinsten: "En framgångsrik strategi"

Björn Andersson, vd på BGA
Snuddar vid 40 miljoner.

BGA-gruppen – som säljer posters, fotoalbum och tavelramar på nätet – är här med sitt senaste bokslut.

Urval av nyckeltal för helåret 2023, jämfört med 2024:

Nettoomsättning: 353 mkr (317)
Rörelseresultat: 37,5 mkr (10,2)
Soliditet (%): 30,8 (18,8)

ANNONS

LÄS ÄVEN: De passerade 320 miljoner - och tripplade vinsten

Det blev med andra ord ett kanonår för BGA som nästan fyrdubblade sitt EBIT-resultat. Detta trots att många onlineförsäljare av posters har genomgått ett stålbad de senaste åren.

Under det gångna året har BGA fortsatt sitt arbete med att öka effektiviteten och automatisera processer, en fortsättning på den framgångsrika strategin från föregående år, skriver e-handlaren i bokslutet.

Man har bland annat sparat pengar ”i samtliga verksamhetsflöden”. Men vad man sparat på där framgår inte. I varje fall har man på olika sätt effektiviserat verksamheten.

Automatiseringen har varit en nyckelfaktor i denna process, vilket ytterligare har stärkt vår position på marknaden och bidragit till en fortsatt stark tillväxt och lönsamhet, framgår det.

Nu återstår det att se hur försäljningen har utvecklats under 2024. Men något man såg fram emot i fjol var att expandera till nya europeiska marknader, samt att ge sig in på den amerikanska marknaden.

Just nu är man också i färd med att bygga ut sitt lager, som ska stå klart under fjärde kvartalet. Detta beskrivs i bokslutet för 2023 som en riktig milstolpe för att ta företaget in i framtiden.

Detta kommer inte bara att förbättra våra logistikflöden utan också öka vår lagerkapacitet avsevärt. Vi är övertygade om att dessa steg, tillsammans med vår satsning på effektivisering och automatisering, kommer att stärka vår konkurrenskraft och bidra till långsiktig lönsamhet och tillväxt.

BGA Group har utöver e-handel även en butikskedja med ett tiotal butiker runtom i Sverige och Norge.

LÄS ÄVEN: E-handlaren i motvind igen: "En svag marknad"

 

David Gustavsson
david@ehandel.se