Julhandeln närmar sig och med det de stora shoppingdagarna Black Friday och Cyber Monday. Under förra året gick den brittiska e-handeln varm och under Black Friday ökande försäljningen på nätet med med 135 procent jämfört med 2013.
Årets Black Friday, som i år infaller den 27 november, kommer att bli ännu större. Enligt nya siffror från branschorganisationen IMRG kommer det att e-handlas för 1,07 miljarder pund under dagen. En ökning med 32 procent jämfört med förra årets 820 miljoner pund.
– Årets julhandel kommer att bli ännu ett rekordår för Storbritanniens detaljhandel på nätet. Vi förväntar oss att Black Friday kommer fortsätta att bryta ny mark för onlinehandeln och att den passerar en försäljning på 1 miljard pund under en och samma dag för första gången, säger James Miller, detaljhandelskonsult på Experian Marketing Services.
Måste undvika panik-rea
Storleken och omfattningen av förra årets Black Friday tog många på sängen och blev överväldigande för en del distributörer och återförsäljare då ordervolymerna blev drygt 30 procent större än förväntat.
Allt pekar på att årets Black Friday kommer att bli än större då näthandeln fortsätter att öka och fler e-handlare hoppar på rea-dagen. Fördelen är att i år kommer flertalet att vara bättre förberedda på vad som komma skall, men det finns en hel del saker att ha i åtanke.
– Det första är att vi förväntar oss att Black Friday kommer att bli en "Black Friday-period" för vissa återförsäljare som kommer att ha kampanjer under flera dagar eller veckor. Förra årets Black Friday gjorde även att julhandeln fick en sen start, något som fick vissa att köra panik-rea med dåliga vinstmarginaler som följd. I år måste det planeras bättre, säger Justin Opie, vd IMRG.