Tidigare i somras berättade vi om hur ICA Flygfyren i Norrtälje installerat provrum i anslutning till postombudsservicen i butiken. Något som gör det möjligt för e-handlande kunder att testa kläderna direkt när de hämtar ut dem, och snabbt skicka tillbaka det som inte passar.
Nu har Canada Post inrättat en liknande service, och vidareutvecklat konceptet ytterligare, i en galleria i Richmond Hill, Ontario. I gallerian har man nämligen inrett en butik med paketautomater där kunder kan hämta upp och skicka tilllbaka sina nätköp.
Förutom det har man även byggt en drive-through så att kunden slipper lämna bilen för att hämta upp sitt paket, men om det shoppats kläder, går det bra att stanna en stund och testa dem i provrummen. I butiken har man även gjort plats för pop up-butiker och redan nu finns det stora digitala skärmar för e-handlare som vill synas lite extra.
– Vi har aldrig byggt ett liknande postkontor förut. Hela butiken fokuserar på e-handel så att vi kan stärka vår position då e-handelsvärlden förändras snabbt, säger John Reis, chef för detaljhandeln på Canada Post till The Globe and Mail.
Ytterligare två butiker 2016
Kanada Post har redan en stor andel av e-handelsleveranserna i landet, drygt två tredjedelar, men man hoppas plocka ytterligare andelar då e-handeln fortsätter att växa.
Samtidigt efterfrågar e-handlarna smartare och mer kostnadseffektiva alternativ då hemleveranser är dyrt, det är inte heller alltid som kunderna befinner sig hemma för att ta emot paketet. Även kunderna har blivit mer krävande när det gäller servicenivån.
– Den största utmaningen i Kanada är den tid det tar för paketet att komma fram efter det att man klickat på köpknappen, och kostnaden för leveransen, säger Peter Sheldon, vice vd och chefsanalytiker på Forrester Research.
Amazon och Walmart är några handlare som testat sig fram med paketautomater men detta är den första butiken av sitt slag för Canada Post, som har planer på att öppna ytterligare två i Vancouver och Edmonton under nästa år.