Tidigare i veckan berättade vi om Smarterfashiononline. En ny svensk tjänst som gör det möjligt för kunder att att beställa hem plagg från flera olika butiker, och sedan returnera det som han eller hon inte vill ha helt utan kostnad.
Något som sajtens vd och grundare, Edis Murtic, hoppas ska göra nätshopping enklare och mer lik den i den fysiska världen. Han är dock inte ensam om den tanken och redan i somras lanserades Try.com, en tjänst som är förvillande lik Smarterfashiononline.
Precis som sin svenska motsvarighet erbjuder amerikanska Try.com kunden möjligheten att beställa hem fem plagg från olika handlare och varumärken, som till exempel Zara, Nike, Barneys, Bloomingdales och Mr Porter. Plaggen har kunden sedan tio dagar på sig att testa innan det är dags att skicka tillbaka det som inte passar.
Men likheterna slutar inte där. Smarterfashiononline använder sig även av liknande bilder som Try.com gör på sin sajt. Bilder som visar hur anslutna nätbutiker kommer att ha en knapp på produktsidorna, Try For Free, som gör det möjligt för kunderna att prova dem utan kostnad.
Fyller de en funktion?
För att använda sig av Try.com krävs det att kunden installerar ett plug-in för webbläsaren Chrome, och väl installerat dyker ”prova-knappen” upp på ovan nämnda produktsidor. Om det kommer att krävas ett liknande plug-in när Smarterfashiononline lanseras i slutet av 2015 vet vi inte.
Returer är ett stort problem inom e-handeln, men ett nödvändigt sådant enligt flera undersökningar. Att tjänster som Try och Smarterfashiononline poppar upp är därför inte så konstigt.
Flera e-handlare ställer sig dock frågan om det finns en plats för denna typen av tjänster då många nätbutiker redan erbjuder fri frakt och möjligheten att betala med faktura. Något som i praktiken gör det möjligt att beställa hem kläder som kan provas i hemmets lugna vrå, och skicka tillbaka det som inte passar, utan att behöva ligga ute med pengar.
Till tjänsternas försvar är det dock inte alla handlare som kan erbjuda detta och det är inte heller säkert att konsumenterna har samma syn på saken som e-handlarna.