ANNONS

E-handelsjätten sydde ihop ett starkt Q2: "Positiv respons"

Zalandos vd Robert Gents (Foto: Zalando/Pressbild)
Slog analytikernas förväntningar.

Zalando är här med en färsk rapport för årets andra kvartal – och visar på styrka.

Omsättningen ökade med 3,4 procent till 2 643 miljoner euro, vilket krossade analytikernas förväntningar på 2 608 miljoner euro.

LÄS ÄVEN: Zalando öppnar pop up - tar hjälp av profilerna

ANNONS

Även det justerade rörelseresultatet var bättre än väntat och tickade in på 172 miljoner euro. Analytikernas prognos låg på 162 miljoner euro.

Vår ekosystemstrategi ger oss möjlighet att täcka en större andel av e-handelsmarknaden för mode och livsstil, och den positiva responsen från kunder och partners under andra kvartalet bekräftar vår vision, kommenterar vd:n Robert Gentz.

Zalando räknar nu med att GMV-omsättningen, för helåret 2024, ska öka med mellan 0 och 5 procent, medan det justerade rörelseresultatet väntas landa på mellan 380 och 450 miljoner euro.

GMV eller "Gross Merchandise Value" är ett mått på värdet på alla produkter som säljs via Zalandos plattform, inklusive moms.

Våra B2C-kunder är entusiastiska över de kvalitetsmärken vi lägger till. Vi noterade också tvåsiffrig tillväxt inom B2B under Q2, vilket visar att båda våra tillväxtvektorer levererar, avslutar vd:n.

David Gustavsson
david@ehandel.se