Den senaste tiden har siffrorna visat på plus-minus-noll för Temu när det kommer till den organiska synligheten och söktrafiken. Svaret på detta är förmodligen att konsumenterna helt enkelt skippar Google och går direkt till Temu. Data som stödjer denna teori kan vi se i varumärkessökningarna efter "temu".
Som vi kan se i diagrammet ovan så har sökningar efter “temu” ökat dramatiskt och det är ganska uppenbart att gemene man nu känner till Temu som varumärke.
Den här tillväxten visar att Temu verkligen har slagit igenom i Sverige. Från blygsamma sökvolymer till hundratusentals sökningar per månad inom ett år, det är inget annat än en brutal ökning. Konsumenterna verkar gillar Temu med tanke på att det googlas så ofantligt mycket, deras omdömen kanske inte är de bästa men jämför man med topp e-handlarna så snittar de nästan samma omdömesbetyg om man drar en check i Trustpilot, säger Jorge Castro som tagit fram siffrorna ovan.
Vad tror du ligger bakom deras enorma ökning?
Två saker har varit extremt bidragande till Temus tillväxt. Den första är PPC-annonseringen. De har i stort sett dammsugit upp vartenda sökord som går att söka efter. Det är knappast lönsamt kortsiktigt men långsiktigt så har de fått effekten de vill uppnå, den virala effekten. PPC-annonseringen har lett till att medier skriver om dem vilket gett dem en massa gratis publicitet som i sin tur också bidragit till att varumärket börjat googlas mer.
Men när det kommer till företagets SEO-arbete är Jorge Castro fortfarande kritisk.
I övrigt så suger deras SEO fortfarande, får de till SEO:n korrekt så lär de kunna dubbla trafiken till 2026 utan några problem, säger Jorge Castro.