Target har varit förvånansvärt sena med att anamma e-handeln, något som gjort att man tappat digital mark jämfört med flera konkurrenter. Men sent ska syndaren vakna och företaget har sakta men säkert insett sitt misstag då onlineförsäljningen blivit en riktig kassako på senare tid.
Under förra kvartalet ökade Targets e-handel med hela 30 procent jämfört med samma period förra året, och nu planerar Target en rejäl satsning på nätet och i ny teknik som ska knyta samman de fysiska butikerna med den digitala.
Förutom att Target ska göra punktinsatser för att stärka sin e-handel med livsmedelsleveranser, och snabba upp leveranser av andra produkter genom att låta butiker ta hand om en del av orderna, ska man även investera stort i teknik och robotar.
Teknikrevolution i detaljhandeln
Inom ett till två år planerar Target att öppna en ny konceptbutik i Minneapolis, USA, något man ska göra i ett nära samarbete med techbolaget TechStars. Samarbetet innebär bland annat att butikens medarbetare troligtvis kommer att bestå av robotar som ska hjälpa till att leta upp och hämta varor till kunderna.
– Vi vet att teknik kommer fortsätta att revolutionera detaljhandeln och att Targets framtid kommer att byggas på innovation, säger Casey Carl, chief strategy and innovation officer på Target.
Med tanke på storlekarna på Targets butiker är den här typen av robotar kanske ingen dum idé, de kan också vara till stor hjälp för äldre och funktionshindrade. Samtidigt konstaterar Target att samarbetet med TechStars kommer att ge dem de verktyg som krävs för att lyckas med e-handel, med eller utan robotar återstår att se.