Afrika Development Bank uppskattar att Afrika behöver investeringar på 93 miljarder dollar per år för att fylla luckorna i kontinentens infrastruktur. Nu ska ett samarbete mellan den Londonbaserade arkitektfirman Forster+Partners och Afrotech, ett afrikanskt teknikinitiativ av det schweiziska forskningsuniversitetet Ecole Polytechnique Federale de Lausanne, göra en insats på området. Enligt en artikel i Bloomberg Business jobbar personerna bakom initiativet på att kunna inleda bygget av en drönarflygplats i Rwanda, som ska kunna bistå större delen av landet med olika typer av varor.
- Vi vill vara pionjärer på spökjärnvägar i himlen med större laster som flyger längre sträckor i tysta vackra ultrabilliga farkoster. Det är en helt annan vision än Amazons insektsiknande små drönare som ska ta små laster korta sträckor, säger Jonathan Ledgard på Afrotech till Bloomberg Business.
Två trafiklinjer till halva landet
Ehandel.se har tidigare skrivit om hur bland annat företag i USA och Kanada anstränger sig för att få tillstånd för att börja med drönarleveranser. Metoden, som skulle medföra uppenbara möjligheter för e-handlare, har uppgetts vara både billig och smidig. I Rwanda, som till stor del består av svårtillgänglig terräng, hade drönare kunnat göra stor skillnad för att leverera på ett smidigt sätt.
Enligt Jonathan Ledgard skulle bygget av den första drönarflygplatsen kunna påbörjas under andra halvan av nästa år. De involverade företagen uppges för närvarande diskutera ett möjligt upplägg för drönarna med Rwandas luftfartsmyndighet.
Projektet, som kommer att kosta sex miljoner dollar om året, siktar på att ha tre drönarflygplatser i Rwanda år 2020. Då ska halva landet gå att leverera till med drönare. Drönartrafiken ska delas upp i två linjer; den blå linjen som ska stå för kommersiell trafik och bland annat skicka e-handlade varor mellan städerna, och den röda linjen som ska kunna bistå med mediciner och andra förnödenheter till svårtillgängliga områden i landet.
Kan spridas till fler länder i Afrika
Drönarna ska till en början kunna bära paket som väger upp till tio kilo, men inom tio år ska tekniken ha utvecklats så pass att tio gånger så tunga paket ska kunna komma ifråga. Om allt går som det ska kan projektet komma att utvidgas till andra länder och områden, som till exempel Rwandas granne Kongo.
- När teknologin visat sig vara säker, populär och kostnadseffektiv kommer det att bli lättare att expandera servicen till till Lake Victoria och Lake Tanganyika, och desutom ha flyglinjer längs de stora floderna Nilen och Kongo, säger Ledgard.
Att just Rwanda valdes ut för projektet uppges bero på landets passande terräng, men också på att landet ska ha en väldigt positiv inställning till att ligga långt framme inom teknologi.
- Rwanda är egentligen inte det land som behöver det här mest. Projektet skulle få större effekt i till exempel avlägsna delar av Angola eller Kamerun, men vi måste ha lagen med oss också, säger Ledgard.