Wincanton, en av Storbritanniens största logistikkoncerner, höjer ett varningens finger och säger att det inom kort kommer att saknas ett stort antal lastbilschaufförer . Det är så pass illa att det närmar sig krisnivåer och att det mycket väl kan skapa stora problem för landets ekonomi, och göra ännu större hål i konsumenternas fickor.
För att komma till rätta med problemet uppmanar nu Wincanton till kombinerade åtgärder från industrin och regeringen innan det blir ännu värre. Julie Welch, HR-chef för Wincanton, säger att bristen på chaufförer kommer att innebära både längre leveranstider och högre priser.
– Det kommer att bli de mindre leveranserna, de som levereras hem till konsumentern, som kommer att ta mycket längre tid. Företag som Amazon kan påverkas och de stora livsmedelsbutikerna som erbjuder hemleverans kan komma att höja sina priser för gratis leverans för att göra dem mer kostnadseffektiva, säger Julie Welch till The Telegraph.
Många närmar sig pension
Siffror från Freight Transport Association visar samtidigt att Storbritannien behöver drygt 60 000 chaufförer av större lastbilar, utöver de 326 000 som redan finns, men att endast 20 000 nya tillkommer i yrket varje år.
Vad som gör tillståndet än värre är att mer än hälften av de yrkesverksamma chaufförerna är över 50 år och närmar sig pensionering. Det är inte heller lätt att locka unga till yrket och mindre än 5 procent av de som sitter bakom ratten är under 25 år.
– Att ta ett lastbilskort kostar någonstans mellan 3000 och 5000 pund, en enorm summa pengar för de som försöker komma in i branschen. Samtidigt är de flesta transportföretagen små familjeföretag som jobbar med väldigt små marginaler så de har svårt att hjälpa till att finansiera utbildningen, säger Richard Burnett, vd för branschorganisationen Road Haulage Association.