Två av den klassiska marknadsföringens fyra ”P:n” står sig fortsatt starka. Priset och produkten är viktigast när svenskar beslutar sig för att köpa en vara eller tjänst online. Det visar en undersökning om konsumentbeteenden online, som Adobe låtit genomföra i Sverige och Danmark.
76 procent av svenskarna lyfter fram priset som den mest avgörande faktorn vid köp av en produkt eller tjänst på nätet. 65 procent svarar att det är produktens kvalitet och egenskaper som väger tyngst. Svenskarna värderar också erbjudanden, leveranser och fraktsätt samt andras recensioner och rekommendationer högt.
– Konsumenterna har blivit skickligare och har stor makt på nätet. De vill och har förmågan att hitta de bästa erbjudandena, produkterna och priserna samtidigt som andras rekommendationer spelar en viktig roll i köpprocessen. Det gör varumärkeslojalitet till en utmaning för marknadsförare, säger Malin Bodolla, Nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.
Enkel leverans och returrätt viktigt
I undersökningen framgår även att unga är mer benägna än äldre att ta del av andras rekommendationer. 43 procent av personer i åldrarna 18-34 bedömer det som en av de viktigaste påverkansfaktorerna. Att jämföra med 20 procent bland personer i åldrarna 55-74.
För äldre och kvinnor värderas enkla leveranser och returer högt. Nästan hälften, 47 procent, av kvinnorna och 53 procent av personer i åldern 55-74 anger frakt och leveranser som en av de viktigaste faktorerna.
Var fjärde ung svensk tycker också att användarupplevelsen på hemsidan är viktig, vilket är högre än bland andra åldersgrupper.
– Det blir allt viktigare att lyssna på sina kunder och erbjuda dem relevant innehåll och erbjudanden som får dem att återkomma, säger Malin Bodolla.