Enligt en ny undersökning från programvaruföretaget Episerver har 92 procent av de som använder smarta mobiler upplevt problem med att navigera på mobilsajter. Framför allt är det många som upplever det som irriterande att behöva scrolla mycket i höjd- och sidled, och många som tycker att länkar är svåra att klicka på eftersom de är för små.
Hälften av användarna lämnar idag en mobilsajt om det är svårt att använda den. Många försöker senare att besöka sajten via desktop istället, medan andra alltså försvinner för gott.
Män går till konkurrenter
Samtidigt har de missnöjda sidbesökarna en viss förståelse för att situationen är som den är. Endast tre procent kontaktar företag för att påpeka brister med dess mobilsajt, enligt undersökningen, och bara en procent uppger att de skulle skriva negativa saker om ett företag på sociala medier med anledning av en dålig mobilsajt.
Enligt Episerver är män mer benägna än kvinnor att gå till en konkurrent om de upplever svårigheter med att använda en mobilsajt. Yngre personer är de som har störst tålamod med dåliga mobilsajter, medan äldre personer mycket väl kan avbryta alla surfförsök med mobilen om de stöter på en sida som är svår att använda.
Episervers statistik baseras på en webbenkät som drygt tusen personer svarade på under en vecka i våras. Svarspersonerna ska vara jämnt fördelade geografiskt, och innehålla ungefär lika många kvinnor och män i alla åldrar.