Google må vara sökmotorn nummer ett för många, men när det gäller e-handelsrelaterade sök ligger man inte i topp. Åtminstone inte i USA. Enligt en ny studie, genomförd av BloomReach, är Amazon förstavalet bland 44 procent av landets konsumenter när det är dags att undersöka produkter inför ett köp.
Traditionella sökmotorer som Google kommer på andraplats med 34 procent, medan 21 procent av konsumenterna först vänder sig till e-handlarnas egna sajter. Det innebär att Amazon tagit en ännu större andel av e-handelsöken jämfört med förra årets 39 procent, och upp från 30 procent år 2012.
Amazon levererar bäst
Sökmotorn har blivit allt viktigare för att vinna konsumenterna och här verkar Amazon ha hittat en fungerande modell. Av de drygt 2000 tillfrågade konsumenterna var det en klar majoritet som tyckte att Amazon lyckades leverera de bästa alternativen.
Hela 75 procent placerade Amazon i topp bland e-handlarna, medan 9 procent föredrog Walmart och 8 procent tyckte att Ebay var bäst.
– Sökmotorer som Google har gjort sitt genom att göra produktsök intuitivt, bekvämt och smidigt. Men om återförsäljarna vill bromsa Amazons dominans, måste de integrera teknik som skapar en friktionsfri köpupplevelse för sina kunder över alla kanaler, säger Joelle Kaufman, marknadsföringschef på BloomReach till GeekWire.